Чи варто залишати учнів на другий рік навчання? Досвід Фінляндії, Великої Британії та Франції може стати корисним прикладом для України.
В Україні освітня омбудсменка Надія Лещик висунула ідею залишати школярів на другий рік через неуспішність, що спричинило дискусію серед батьків та освітян. Усього 10% батьків допускали додатковий рік навчання для своїх дітей в опитуванні 2023 року. Не підтримали такую ідею тоді й учителі. Однак у західних країнах така практика є цілком нормальною.
Цю тему висвітлює журналістка Галина Кричковська в матеріалі для "Освіторії". Наприклад, у Франції така практика не є поширеною, але навіть якщо вона існує, усі усвідомлюють, що кожна дитина росте у своєму ритмі. Школа прищеплює цінності взаємодопомоги та толерантності, завдяки чому учні, які відрізняються, не стають об'єктами насмішок.
У Фінляндії та Великій Британії рідко зустрічаються ситуації, коли учнів залишають на другий рік. Проте в обох країнах повторний рік не сприймається як велика трагедія.
Досвід Франції
Директорка приватної початкової школиОбрі Марьйон розповіла, що рішення залишити дитиниу на другий рік - результат консультацій між зацікавленими сторонами. Спочатку конкретний випадок обговорює педагогічна рада, а потім директор школи та батьки.
У французькій освітній системі існують чітко визначені обставини, за яких учням можуть рекомендувати повторити навчальний матеріал. Це, перш за все, стосується серйозних труднощів у навчанні, які можуть бути академічними, емоційними або поведінковими.
Випадки, коли учнів залишають на повторний рік, є рідкісними, підкреслила вчителька. Якщо таке і трапляється, то в суспільстві це сприймається як індивідуальний процес – люди усвідомлюють, що кожен має свій власний ритм розвитку.
"Розуміючи важливість шанування різноманітності та цінуючи індивідуальний розвиток, школа формує культуру взаємної підтримки та толерантності. Пропагуючи думку про те, що навчання є неповторним для кожної особистості, ми сприяємо зменшенню ймовірності цькування," - підкреслила Марьйон.
Фінський підхід
Ольга, українка, яка в підлітковому віці перебралася з родиною до Фінляндії, поділилася, що у фінських навчальних закладах про залишення на другий рік рекомендує opinto-ohjaaja — консультант з навчання. Якщо учень має низькі оцінки перед переходом до наступного класу, то остаточне рішення приймають батьки. В разі, якщо оцінки виявляються незадовільними, право ухвалювати рішення залишається за школою.
"Ніхто з ровесників і суспільства не засуджував його, але все залежало від конкретних людей: у моєму восьмому класі одного хлопця залишили на тому ж рівні, коли решта з нас перейшли у дев’ятий клас. Ми час від часу його зустрічали, але на цьому все й закінчувалося. Нічого жахливого в цьому не було," - згадує Оля.
На її думку, учні можуть переживати незручність через те, що їх не переводять на наступний рік, проте "все залежить від того, як саме дитина сприймає цю ситуацію".
Практика Великої Британії
У метааналізі Teaching and Learning Toolkit, проведеному британськими дослідниками, було встановлено, що залишення на повторний рік не є успішною стратегією для компенсації освітніх прогалин. Тому в сучасній Великій Британії ця практика стає все менш поширеною, хоча іноді все ж зустрічається.
"Іноді трапляється, що вчителі вирішують, що дитині буде доцільно залишитися на другий рік навчання. Зазвичай це відбувається у випадках, коли у дитини є суттєві потреби, або вона має дуже низьку відвідуваність, є новачком у навчальному процесі, а її попередній досвід навчання почався пізніше, що призвело до прогалин у засвоєнні основних знань," - пояснила вчителька початкових класів.
На початку класний керівник інформує адміністрацію школи про учня, якому, на його думку, слід надати ще один рік навчання. Далі фахівці навчального закладу збирають інформацію та докази для підтвердження або спростування цієї думки. Якщо їх висновки свідчитимуть про те, що затримка в навчанні буде корисною для дитини, вони інформують батьків, які приймають остаточне рішення. Проте школа також повинна дати свою згоду на це.
Найбільше постраждалими серед учнів другого року навчання є діти з родин, що мають низький соціальний статус. Така ситуація може лише поглибити освітню нерівність, тому вчителі активно працюють над вирішенням освітніх труднощів, з якими стикаються ці діти.
Згідно з інформацією від OBOZ.UA, викладачка початкових класів Юліана Довгопол висловила підтримку ініціативі залишати учнів на другий рік через їх низькі успіхи. Однак вона підкреслила, що думку самих школярів щодо цього нововведення не врахували, і виникає питання, чи справді їхнє повторне проходження курсу позитивно вплине на їхнє навчання.