"Чоловік на годину": як еволюціонував ринок послуг домашніх помічників.
Сфера послуг домашніх майстрів пережила значні зміни внаслідок великої війни. Які види послуг користуються найбільшим попитом, і чи спостерігається нестача фахівців у цій галузі?
Серед домогосподарств завжди існував великий попит на послуги майстрів, які займаються ремонтом сантехніки, електроніки та виконують різноманітні дрібні роботи в домі. Цих фахівців часто називають "чоловік на годину".
З початком конфлікту у 2014 році та збільшенням міграційних процесів у 2017 році через запровадження безвізового режиму, кількість фахівців на неформальному ринку послуг почала знижуватися. З 2022 року проблема нестачі робочої сили стала ще більш гострою.
Менша конкуренція - гірша якість послуг і вищі ціни. Чи справді це так? ЕП запитала у двох онлайн-платформ, які виступають посередниками між майстрами та власниками домогосподарств.
З початком повномасштабної війни, спостерігається значне зниження попиту на послуги в таких сферах, як "Домашній майстер", "Ремонт техніки", "Оздоблювальні роботи" та "Будівельні роботи", зазначає Надія Панченко, директорка з маркетингу платформи Kabanchik.ua.
"Численні громадяни покинули країну, і в результаті не залишилося нікого для обробки замовлень. За словами Панченка, у 2022 році обсяг замовлень на послуги знизився на 43% у порівнянні з 2021 роком."
Найзначніше зниження було відзначено в секторі будівництва та оздоблення, де падіння склало більше 60%. Натомість у сфері ремонту техніки спостерігається найменше зниження — лише 25%. У 2023 та 2024 роках ситуація почала стабілізуватися, оскільки деяка частина населення повернулася в Україну. Проте, за словами Панченко, попит залишається на 30% нижчим за показники до війни.
У 2021 році платформа OLX зафіксувала 11,9 мільйона відвідувань сторінок категорій, пов'язаних із "Ремонтом та обслуговуванням техніки", "Будівництвом та ремонтом" та "Побутовими послугами". Проте у 2022 році спостерігалося зниження попиту на 35%, як зазначила Марія Абдулліна, керівниця напрямку OLX "Робота та Сервіси".
"У 2023 році спостерігається відновлення попиту, який зріс на 16 відсоткових пунктів у порівнянні з минулим роком, але все ще не повернувся до рівня, що був до вторгнення. Цього року ми маємо майже 9,5 мільйона відгуків", - зазначає Абдулліна.
Перегин попиту та пропозиції не відбувся через те, що ринок фахівців також сильно зменшився, додають в Kabanchik.ua. Якщо у 2021 році на одного фахівця припадало 16 завдань, то у 2022 році - 13. На кінець 2024 року показник стабільно тримається на позначці 17 завдань на активного фахівця, що майже відповідає довоєнному періоду.
Починаючи з 2022 року, OLX зафіксувала зниження кількості оголошень на своїй платформі на 34%, що відповідає зниженню попиту. Головним чинником цього явища стало скорочення кількості постачальників послуг, викликане міграційними процесами та мобілізацією.
Kabanchik.ua оцінює нестачу фахівців через показник Offer Rate, що демонструє, як активно спеціалісти пропонують свої послуги для виконання завдань. "Якщо цей показник перевищує 90%, це свідчить про здорову ситуацію на ринку і достатню кількість спеціалістів. Зниження цього показника вказує на наявність певних труднощів," - коментує Панченко.
На ринку дійсно сформувався дефіцит надавачів послуг у категоріях "Домашній майстер", "Ремонт", "Побутові послуги", але сильніше він відчувається в окремих підкатегоріях, кажуть співрозмовниці ЕП.
Ситуація з різноробочими, зварювальниками, плиточниками, штукатурами, реставраторами меблів, нянями, сиділками та кравчинями є вкрай критичною.
"Дефіцит кадрів суттєво відчувається в категоріях, де потрібні молоді та сильні чоловіки - фахівці з будівництва та оздоблення, ремонту техніки, майстри з ремонту та встановлення дверей", - додає Панченко.
Абдулліна каже, що найменше своїх послуг пропонують майстри з обслуговування техніки. "У категорії "Будівництво та ремонт" маємо 25 відгуків на одне оголошення, "Побутові послуги" - 26 відгуків, "Ремонт та обслуговування техніки" - 41 відгук", - ділиться представниця OLX.
Панченко зазначає, що тарифи на послуги "чоловіків на годину" піднялися. Проте, оскільки спостерігається баланс між попитом і пропозицією, вона вважає, що єдиною причиною збільшення середньої вартості є інфляційні процеси.
"Якщо порівняти середній чек 2021 року до середнього чека 2024 року, то найбільше зростання спостерігаємо у сферах будівництва, оздоблення та ремонту техніки - майже удвічі. Найменше ціни зросли в категорії домашнього майстра: "лише" на 50%", - каже директорка з маркетингу Kabanchik.ua.
Вища конкуренція грає на руку споживачеві, каже Абдулліна. Проте зараз ситуація несприятлива: зниження кількості кваліфікованих кадрів внаслідок мобілізації чи міграції "однозначно впливає" на якість надання послуг, додає вона.
Kabanchik.ua періодично проводить опитування серед своїх користувачів, щоб дізнатися про їхній досвід використання сервісу. Коли їм ставлять запитання "Чи знизилася якість виконання послуг фахівцями?", багато власників домогосподарств відповідають: "Так, знизилася". Проте, якщо подивитися на статистику, ситуація виглядає не так уже й погано.
У 2021 році 49% усіх незадоволених користувачів "Кабанчика" висловлювали своє невдоволення тим, що не змогли знайти спеціаліста на платформі, тоді як у 2024 році цей показник зріс до 52%.
Ще одним із прикладів можна вказати на ситуацію, коли "експерт завищує вартість". Це означає, що спеціаліст приймає замовлення, а згодом повідомляє клієнта про бажання отримати більшу оплату. На жаль, таких випадків стає все більше.
У 2021 році лише 6% незадоволених користувачів висловили своє обурення, а у 2024 році цей показник зріс до 10%. Схожа тенденція спостерігається і серед тих, хто заявляє про непрофесійність спеціалістів: спочатку було 6%, а тепер стало 8%," - повідомляє Панченко.
"Якісні послуги відповідають сучасному часу", - з усмішкою зазначає Панченко.
Серед найзатребуваніших послуг можна виділити установку та ремонт генераторів, обслуговування холодильників, пральних машин і бойлерів (оскільки нестабільне електропостачання може призвести до поломок техніки), монтаж реле напруги, електромонтажні роботи, а також встановлення та ремонт електророзеток.
Набирає популярності послуга "постояти в черзі". Її замовляють чоловіки, яким треба оновити дані у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки або пройти військово-лікарську комісію.
"За словами представника Kabanchik.ua, серед послуг, які користувалися популярністю до початку повномасштабної війни і залишаються затребуваними й нині, можна відзначити: прибирання житлових приміщень, усунення протікань, встановлення туалетів, складання меблів, укладання плитки, ремонт квартир та інші послуги."
На платформі OLX найбільшим попитом користуються будівельні послуги, ремонт житлових приміщень, обслуговування автомобілів та вантажні перевезення. Протягом минулого року спостерігався значний (на 30%) приріст попиту на репетиторські послуги.
Серед найменш популярних Абдулліна виділяє послуги у сфері туризму та еміграції (допомога з документами на візи/посвідки проживання).
Згідно з Абдулліною, основні запити на послуги в Україні подібні в усіх регіонах. Проте, є певні відмінності: у Харкові спостерігається підвищений попит на репетиторів, що зумовлено переходом на онлайн-навчання. У Київській області особливим попитом користуються фінансові послуги, тоді як в Одеському регіоні люди більше цікавляться ремонтом та обслуговуванням систем кондиціонування.