Інтеграція штучного інтелекту, електронного консультування та сервісів для водіїв: які нові можливості з'являться в додатку Дія?
Заступник прем'єр-міністра - міністр з питань цифрової трансформації.
У колонці віце-прем'єр-міністра та міністра цифрової трансформації Михайла Федорова для РБК-Україна обговорюються нововведення, які будуть реалізовані в застосунку та на порталі Дія у 2025 році, а також способи їх використання.
Ми запустили Дію 6 лютого 2020 року. На той момент це був лише простий застосунок з двома документами: водійським посвідченням та технічним паспортом. Сьогодні, через 5 років, Дія охоплює 22 мільйони українців, пропонує 28 документів, більше 40 сервісів у додатку та понад 130 послуг на порталі.
Дія трансформувала сприйняття того, якою повинна бути взаємодія громадян з державними структурами. Тепер, всього лише кілька кліків, можна уникнути черг, сканування документів та поїздок до державних установ. У Дії вже доступні найактуальніші та найбільш затребувані послуги. Наша команда постійно вдосконалює ці сервіси, щоб ви могли отримувати їх ще швидше та зручніше. Крім того, ми активно працюємо над впровадженням нових рішень, які суттєво полегшать ваше життя.
Далі я надам більше інформації про послуги, які наша команда наразі розробляє на різних етапах, а також ті, що ми плануємо впровадити в додатку та на порталі Дія в майбутньому.
Повна інтеграція штучного інтелекту у всі наші проєкти є одним із пріоритетів команди у цьому році. Проєкт Дія не є винятком. Нам потрібно зосередитися на тому, як стати найшвидшою та найзручнішою країною у світі, порівнюючи себе з провідними державами та бізнесами. Використання штучного інтелекту стане важливим кроком на шляху до реалізації цих амбіцій.
Один із прикладів, який я можу описати, - це AI-чатбот на ім'я Наталка. Він значно полегшив процес спілкування з потенційними партнерами, які зацікавлені в інтеграції послуг Дії. Завдяки технологіям штучного інтелекту, чатбот Наталка обробляє основні запити, пов'язані з інтеграцією, і допомагає користувачам обрати найбільш підходящий сценарій. Коли партнер готовий перейти до вибору конкретного сценарію, комунікацію продовжує спеціаліст. Це є одним із реальних прикладів впровадження штучного інтелекту в Міністерстві цифрової трансформації. Чатбот Наталка працює вже три місяці і за цей період обробив понад 1 400 запитів у чаті.
Також досліджуємо можливості використання АІ-помічника в Дії. Наприклад, щоб українці могли звернутися до нього, якщо виникають певні проблеми під час взаємодії з державою. Як це може працювати? Потрібно просто потрусити телефон і дати свій фідбек. По суті, це інструмент прямої демократії в Дії з використанням штучного інтелекту, завдяки якому, наприклад, президент чи міністр, матиме прямий зв'язок з громадянами.
Маємо амбітні плани в роботі з Міністерством внутрішніх справ. Це буде справжня революція в послугах для водіїв і цифрова реформа ГСЦ. У Дії вже доступні найактуальніші сервіси - від шерингу авто до сплати штрафів. Також плануємо цифровізувати 90% послуг для водіїв протягом цього року. Зокрема, розширити можливості перереєстрації авто; додати можливість змінити техпаспорт; внести зміни щодо зберігання номерних знаків; зареєструвати авто після розмитнення тощо.
На сьогоднішній день близько 7,9 мільйона українців знаходяться за межами країни, і наша мета полягає в спрощенні їх взаємодії з державою. Разом із Міністерством закордонних справ ми працюємо над впровадженням цифрових консульських послуг, щоб українці могли отримувати найнеобхідні державні сервіси через платформу Дія. Наприклад, у Дії ви зможете оформити закордонний паспорт, ID-картку, водійське посвідчення або картку платника податків. Після цього документи можна буде отримати за місцем вашого перебування, не відправляючись до України. Також ви зможете за декілька кліків скористатися послугою з реєстрації народження дитини за кордоном. Ми дбаємо про те, щоб наші співгромадяни за кордоном мали можливість залишатися на зв'язку з рідною країною та користуватися українськими сервісами.
Спільно з Міністерством юстиції та Нотаріальною палатою ми реалізуємо проект з цифровізації нотаріальних послуг. Наша команда розробляє електронну систему, яка об'єднає всі нотаріальні процеси в єдину цифрову платформу. Проект еНотаріат дозволить значно прискорити та спростити нотаріальні процедури, що забезпечить більш ефективну та зручну взаємодію між українцями та нотаріусами.
Більше двохсот нотаріусів взяли участь у тестуванні оновленого Реєстру довіреностей та Електронного реєстру нотаріальних дій. Ми працюємо над пілотним проєктом, який передбачає надання нотаріальних послуг через відеозв'язок у застосунку Дія. У подальшому плануємо розширити спектр наших послуг, включивши шлюбні договори, угоди дарування, купівлі-продажу та інші.
Минулого року в рамках програми Дія ми представили Дія.Картку. Це рішення дозволяє вам не мати окремих карток для державних виплат, а користуватися лише однією, що є зручним як для банків, так і для наших партнерів. Наразі через Дія.Картку вже здійснюються виплати за двома послугами: єКнига та Ветеранський спорт. У наших планах - перевести виплати з програми єПідтримка на Дія.Картку, включаючи ті, що надавалися у 2021-2023 роках. Згодом ми також плануємо розширити спектр державних виплат, доступних на Дія.Картці.
Ми плануємо запровадити новий сервіс, що надасть можливість комплексного переоформлення документів у разі зміни прізвища. Часто після весілля, розлучення чи інших обставин, що вимагають зміни прізвища, потрібно оновити безліч документів, в яких містяться ваші особисті дані. Це стосується, зокрема, ID-картки, закордонного паспорта, водійських прав та інших документів. Зараз для цього потрібно звертатися до різних державних установ — від ЦНАП до сервісного центру МВС, а весь процес може зайняти до 1-2 місяців. Ми працюємо над тим, щоб ви могли здійснити переоформлення документів всього за кілька кліків у додатку Дія, без необхідності відвідувати численні державні органи.
Сервіси, пов'язані зі смертю рідних, - важливе оновлення в Дії, над яким ми працюватимемо найближчими роками. Це складний у реалізації комплексний сервіс, але необхідний українцям. Адже втрачаючи рідних, точно не хочеться проводити час у чергах, займатися оформленням документів чи іншими бюрократичними процесами. Тож наша команда працює над комплексом послуг, пов'язаних зі смертю, який прибере походи по держорганах у найскладніші моменти життя. На першому етапі плануємо реалізувати такі сервіси: отримання лікарського свідоцтва про смерть; державна реєстрація смерті; передання даних у реєстри та оформлення допомоги на поховання.
Протягом останніх п'яти років стало очевидно, що Дія - це не лише прості онлайн-сервіси. Це про зручне спілкування з органами державної влади, комфорт і економію часу. Окрім того, це можливість уникнути контактів з чиновниками та боротьба з корупцією: від дрібних хабарів за документи до серйозніших зловживань. За чотири роки впровадження цифрових технологій вдалося досягти антикорупційного та економічного ефекту на суму 66 млрд грн. Це лише частина результатів, адже 25% послуг Дії вже онлайн, а фактичний ефект значно перевищує цю цифру. Тому ми продовжуємо розвивати зручні та оперативні сервіси, цифровізуючи всі аспекти державного життя.