Мости в Києві можуть зруйнуватися в будь-який момент: які дії вжити та чи зможе Подільський міст вирішити цю проблему.
Експерт надав вичерпну інформацію щодо стану переправ у столиці.
Ситуація з мостами в Києві продовжує погіршуватися. Фахівці попереджають, що дві найдавніші переправи столиці — міст Патона та міст Метро — можуть зазнати аварії в будь-який момент, адже їхній експлуатаційний ресурс давно вичерпано.
Саме з цієї причини на мосту Метро цієї осені стартували підготовчі заходи для його зміцнення та запланованого ремонту, тоді як питання про майбутнє мосту Патона залишається невизначеним.
Який термін ще можуть витримати київські аварійні мости, поки чекають на ремонт? Яким чином слід виконати їхні відновлювальні роботи і які зміни необхідні для покращення транспортної ситуації в столиці? Про це розповів Дмитро Беспалов, фахівець у галузі транспортного планування, у розмові з ТСН.ua.
Найбільш давні та проблемні мости в Києві — це міст Патона, міст метро та Північний міст. Як довго вони зможуть витримувати постійні навантаження без необхідності в ремонті?
- Справа в тому, що немає такого офіційного визначення як "аварійний". В усіх будівельних нормах та документах є п'ять різних станів цих споруд. Перший стан - "нова споруда", яку тільки збудували. Як приклад це - Подільський мостовий перехід.
Є ще один стан, який називається "непрацездатний", а попередній - "обмежено працездатний". Нещодавно саме такий статус отримав Північний міст.
Мости Метро та Патона, на жаль, перебувають у п'ятому стані, який класифікується як "непрацездатний". На мою думку, це звучить навіть більш тривожно, ніж термін "аварійний". Адже "аварійний" може викликати враження, що проблема не є критичною, можливо, щось просто вийшло з ладу, але міст ще має певний запас міцності, оскільки офіційно оцінюється в третьому або четвертому стані. Натомість термін "непрацездатний" викликає значно більше занепокоєння.
Будівлю з подібним технічним станом слід ретельно проаналізувати та щорічно проводити інструментальні перевірки. У цьому випадку важливо залучати водолазів для огляду опор обох мостів. Необхідно особливо уважно стежити за такими спорудами, як мости Метро та Патона. Якщо вони використовуються, то це повинно бути лише в обмеженому режимі і під постійним контролем.
Для цього необхідна команда фахівців, оснащених спеціалізованим обладнанням. Звичайно, така ситуація не може тривати безкінечно; мости слід терміново закривати та відправляти на ремонт. Щодо мостів Метро та Патона, їх необхідно реставрувати, адже вони є пам'ятками архітектурної спадщини.
- Скільки ці два мости ще зможуть простояти у Києві без ремонту?
- Відповідь на це питання вам ніхто не дасть. Поясню чому. Я читав звіт про останнє обстеження мосту Патона, здається за 2021 рік. У ньому написано, що корозія на деяких елементах мосту, перевищує 50%, а по окремих елементах до 80%.
Тобто корозія вже знищила певні конструктивні складові мосту. І це лише візуальне обстеження, а що відбувається всередині, ніхто не бачить. Таких досліджень, щоб не руйнувати конструкцію, просто не існує. Хіба що просвічувати конструкції рентгеном, але у світі такого зазвичай не роблять, хоч і там мости падають.
Свіжий приклад - падіння великої частини мосту у Дрездені у вересні цього року. Він підтверджує версію, що міст може поверхнево виглядати дуже добре, але все рівно може впасти. До речі, німці дуже ретельно за ним доглядали, але всередині мосту відбувалися процеси, які знищили несну здатність мосту і він обвалився.
Я вважаю, що наші внутрішні мости можуть бути в такому ж плачевному стані, як і ті, що ззовні. Міст Патона чи Метро можуть обвалитися в будь-який момент, навіть під час нашої розмови, або ж це може статися, наприклад, через п'ять років. Все залежить від процесів, що відбуваються всередині конструкцій. Передбачити це неможливо.
- Востаннє міст Патона обстежували у 2020 році. Вже тоді зазначалося, що його "залишковий ресурс вичерпано", як і мосту Метро. Що взагалі може статися зі спорудою після такого вердикту?
Вона може зазнати руйнування. І якщо це трапиться, жоден інженер не буде здивований, адже у звіті після обстеження зазначено: "залишковий ресурс вичерпано". Це нагадує ситуацію з автомобілем, коли шини вже стерті до лиску. Хоча ще можна продовжувати рух, ніхто не може запевнити, що автомобіль зберігає ті ж характеристики, і він не створить небезпеку для себе.
Історія мостів Метро та Патона повторюється. Ситуація зрозуміла: інженери повідомили керівництво про можливі ризики і таким чином зняли з себе відповідальність. Якщо міст раптом обвалиться, і розпочнеться розслідування причин, інженери заявлять: "Ми вас заздалегідь попереджали, що міст перебуває в стані 5 – непрацездатний, а ресурс його експлуатації вичерпано".
До речі, я знаю, що скажуть менеджери від міста: ми дуже хотіли відремонтувати міст Патона, і відремонтували б його давно, але держава забрала у нас функції замовника по цьому об'єкту.
Дійсно, міст Патона розташований у Києві, але функції замовника були передані Службі автомобільних доріг Київської області. Наразі ця служба не надає жодної інформації стосовно майбутнього мосту. Як можна знайти рішення для цієї ситуації?
- Є універсальне правило: коли не знаєш, що робити, то, треба діяти по закону. Столична влада могла б найняти повторну технічну експертизу мосту Патона, бо він залишається на балансі громади Києва і ним користуються тисячі кияни, які щоденно на ньому ризикують своїм життям.
Отже, місто втратило роль замовника реставраційних робіт мосту, проте за його станом продовжують слідкувати спеціалісти КП "Київавтошляхміст".
Тому варто найняти фахових інженерів та замовити повторну експертизу. А вже після цього зробити так, як рекомендуватимуть фахівці. Ще краще одразу вийти на міжнародних партнерів, вони можуть допомогти з коштами для обстеження або ж надати своїх фахівців, які зроблять об'єктивний висновок.
Гадаю, що висновок експертів буде про те, що міст Патона потрібно закрити і не пускати на нього людей. А це вже буде певним поштовхом для подальших кроків з його реконструкції.
На мосту вже кілька років існують певні обмеження щодо ваги та обмежений рух транспорту по крайніх смугах. За цей час усі звикли до цих умов. Тому не виключено, що після проведення технічної перевірки може бути введена повна заборона на рух автомобілів, за винятком транспортних засобів екстрених служб.
Місто повинно просуватися цим курсом, а не сподіватися на руйнування мосту Патона. Безпека жителів Києва повинна бути пріоритетом. Якщо влада проявить активність у цьому напрямку, є всі підстави вважати, що їй знову довірять роль замовника проектної документації.
Якщо нічого не робити роками, то вердикт експертів може бути ще жорсткіший - заборонити рух автотранспорту по мосту Патона, а дозволити лише прохід пішоходів та проїзд велосипедистів, і то обмежений.
Чи може цей вирок призвести до транспортного хаосу в місті? Адже мостом Патона щоденно користуються тисячі людей.
Транспортний колапс насправді є малоймовірним явищем. Досягти такого стану в транспортній системі надзвичайно складно. Це радше привабливий слоган, який вживають ті, хто не зовсім усвідомлює його справжній зміст.
Звісно, що закриття руху транспорту по мосту Патона погіршить транспортну доступність для мешканців лівобережжя.
Якщо зараз добова поїздка автівкою з лівого берега на правий берег може перевищувати 60 хвилин, то, відповідно, закриття одного або двох мостів у Києві, збільшить час поїздки до півтори години.
Для того щоб своєчасно потрапити на правий берег, багатьом людям потрібно буде прокидатися не о 6, а о 5 годині ранку. Міській адміністрації слід розглянути, які автобусні маршрути варто посилити додатковими одиницями транспорту.
Також виникне потреба у коригуванні інтервалів руху поїздів метрополітену, якщо він працюватиме на мосту Метро, який теж планують ремонтувати. Тобто треба думати, як забезпечити транспортну доступність для людей та екстрених служб.
Які можливості існують для розв'язання цієї складної проблеми з мостами?
У мене немає однозначної відповіді на це питання. В даний момент відсутні рекомендації, особливо в умовах, коли з п’яти автомобільних мостів у великому місті два виявляються непридатними. У таких випадках необхідно шукати креативні підходи до вирішення проблеми.
Мости виконують важливу роль у переміщенні людей. Варто пам’ятати, що через мости проходять не лише транспортні засоби, а, перш за все, люди. Тож, якщо один або кілька мостів у Києві перестануть бути експлуатаційно придатними, владі необхідно забезпечити альтернативні маршрути для тих, хто щоденно їх використовує, аби жоден мешканець міста не опинився в ситуації, коли йому доведеться звільнятися з роботи або стикатися з іншими серйозними проблемами.
Єдиним рішенням цієї проблеми є використання громадського транспорту, що здатен перевезти численних пасажирів. Альтернативних варіантів, на жаль, немає. Тож, можливо, після закриття на капітальний ремонт одного з мостів у Києві, нам доведеться обмежити проїзд приватних автомобілів на іншому. Проте, на цьому мості можна буде організувати інтенсивні маршрути громадського транспорту, які зможуть ефективно обслуговувати велику кількість людей.
У цьому випадку важливо забезпечити баланс: якщо до закриття мосту, скажімо, пів мільйона осіб могли протягом доби перетинати Дніпро, необхідно організувати так, щоб таку ж кількість людей могла користуватися громадським транспортом.
У даній моделі транспортна доступність залишається на високому рівні, змінюється лише спосіб пересування: люди переходять з особистих автомобілів на громадський транспорт. Звичайно, для реалізації такого підходу необхідно забезпечити достатню кількість тролейбусів, автобусів та трамваїв, щоб ефективно організувати перевезення.
Експерти вважають, що з моментом відкриття автомобільного руху по Подільському мосту з’явиться можливість розпочати ремонтні роботи на мостах Патона та Метро. Як ви ставитеся до цієї думки?
Безумовно, завершення будівництва нового моста забезпечило б місту можливість провести ремонт мостів Патона та Метро, зберігаючи при цьому необхідну транспортну доступність між берегами Дніпра. Проте, існує ризик, що це не вдасться реалізувати в повному обсязі, оскільки пропускна спроможність під'їздів до нового Подільського мосту може виявитися недостатньою.
Так, Подільський міст - потужний. На ньому є шість смуг для автотранспорту. Враховуючи їх ширину, можна сказати, що їх там вісім. Одна смуга здатна в одному напрямку пропускати під 2 тисячі автівок на годину. Тобто міст в одну сторону за годину зможе пропускати 6-8 тисяч авто.
Однак існує проблема: міст вводять в експлуатацію поетапно, що призводить до утворення значних заторів на його з'їздах та виїздах. Внаслідок цього пропускна здатність з'їздів після відкриття Подільського мосту, як з правого, так і з лівого берега, не зможе зрівнятися з пропускною спроможністю самого мосту.
Транспортний рух на Подільському мосту планують відкрити 1 грудня. За інформацією від КМДА, вантажівки поки що не матимуть доступу до мосту. Які можуть виникнути затори на під'їздах до мосту і які ризики це може спричинити?
- На цих ділянках, в залежності від ситуацій, пропускна здатність може падати в 10 разів для однієї смуги. Тобто на мосту одна смуга зможе пропускати 2 тисячі автомобілів, а на з'їзді лівого чи правого берега, через конфлікти, радіус та затори, лише 200 авто, тобто у десять разів менше.
І може статися, що весь потужний міст з його широкими смугами, буде обслуговувати лише сотні автомобілів на годину, а не тисячі.
Якщо так станеться, то це величезне марнотратство. Щось на кшталт побудувати величезний підземний колектор, а потім садовим шлангом підводити до нього воду. Або простіше кажучи, стріляти з пушки по горобцях. Як буде насправді, побачимо після відкриття мосту.
Раніше ТСН.ua розповідав, що ще один міст у Києві ржавіє і тріщить по швах: що кажуть у мерії і чи допоможе капремонт.
Читайте також:
У Києві насувається криза мостів?: скільки ще часу залишилося для мостів Метро та Патона?
Міст Метро отримує нові опори: які зміни чекають на аварійні переправи в Києві?