Літаки, що перевозять пасажирів, у небі над Україною: чи стане це реальністю у 2025 році і які кроки для цього необхідні?
Експерт поділився інформацією про ймовірність відновлення авіасполучення для аеропортів Ужгорода, Києва та Львова.
В Україні знову підняли питання щодо відновлення авіаперевезень для пасажирських літаків. Причиною цього стало резонансне оголошення представників страхової індустрії, які заявили про можливість поновлення рейсів з аеропортів "Львів" та "Бориспіль" до кінця січня 2025 року.
Страхові компанії повідомляють, що на даний момент 5-6 авіаперевізників готові відновити польоти в Україну. Вони також стверджують, що організувати страхування для цивільної авіації буде легше, якщо рейси будуть виконуватися з аеропорту у Львові. Проте, за їхніми словами, українська влада наполягає на тому, щоб маршрути проходили саме через Міжнародний аеропорт "Бориспіль".
Поки у головному аеропорту країни не коментують заяв представників страхового бізнесу, але кажуть, що постійно готуються до відкриття, ще з початку війни. Якщо отримають дозвіл, то за місяць зможуть відновити роботу головного летовища країни.
ТСН.ua з'ясовував, чи реально відновити польоти цивільної авіації в умовах війни і за яких умов це взагалі можливо.
Авіаційний фахівець Валерій Романенко зазначив, що представники страхових компаній дійсно говорили про перспективи відновлення цивільних авіаперевезень. Однак, таке відновлення можливе лише за однієї умови — забезпечення повної безпеки в повітряному просторі.
"Компанії обіцяють, що вони готові розпочати процес страхування польотів. Бо без нього - здійснювати перевезення неможливо. Це - основна вимога, інакше, ніхто до України не буде літати, оскільки всі літаки у нас в лізингу, авіакомпанії не мають власних. А їх страхування можливе за однієї умови - безпека в небі. Особисто я вважаю, що під час ведення бойових дій, досягти повної безпеки у нашому небі неможливо", - розповідає ТСН.ua Валерій Романенко, авіаційний експерт, провідний науковий співробітник Державного музею авіації.
Фахівець додає, що, на жаль, Україна не може захистити свої аеропорти так, щоб повітряний рух був безпечний. А також гарантувати безпеку пасажирів під час посадки або висадки з літаків. Особливо, це важко гарантувати у Києві та столичному регіоні, які ледве не щодня з повітря атакує ворог.
За словами Валерія Романенка, більше шансів для відновлення польотів у летовищ на Заході України - Ужгород та Львів.
"На мою думку, аеропорт в Ужгороді - єдиний, який можна було б відкрити під час війни. Проте існує проблема з його обмеженими потужностями. Щоб цей аеропорт став економічно життєздатним, необхідно забезпечити достатній потік літаків, що, на жаль, може виявитися непростим завданням. Додатково, злітно-посадкова смуга призначена лише для невеликих літаків, які вміщують 50-70 пасажирів. Для більших повітряних суден, таких як "Боїнг" або "Ербас", вона виявиться замалою", - зазначає Валерій Романенко.
Він додає, що по Ужгороду за час війни ще жодного разу не прилітали російські ракети, що свідчить про відносну безпеку цього летовища.
"Злітно-посадкова смуга з одного боку розташована над територією України, а з іншого — над Словаччиною. Ця смуга практично прилягає до кордону, і переліт займе лише кілька хвилин. Тому відновлення авіарейсів можна реалізувати саме в Ужгороді. Проте, якщо буде ухвалене таке рішення, доведеться вирішити багато формальностей, зокрема, узгодити дії зі Словаччиною, а також забезпечити необхідну кількість систем протиповітряної оборони Patriot для захисту від можливих ракетних атак з боку Росії. Але, знову ж таки, варто зазначити, що потужності аеропорту тут досить обмежені, тому, на мою думку, гра не варта витрачених зусиль", - стверджує Валерій Романенко.
Щодо відновлення функціонування аеропорту у Львові, експерт має серйозні сумніви стосовно безпеки цього летовища, адже місто час від часу піддається ракетним та дроновим ударам з боку ворога.
Уявіть собі ситуацію: аеропорт у Львові розпочав свою роботу, і пасажири прямують до виходу на посадку, коли раптом звучить сигнал "повітряна тривога". Для того щоб пасажири залишили літак, необхідно 90 секунд, але це можливо лише за умови, що аварійні трапи вже виведені. Якщо ж сигнал тривоги звучить під час посадки, то частина людей квапитиметься до літака, в той час як інші намагатимуться покинути його. Багато пасажирів, ймовірно, намагатимуться забрати свою ручну поклажу, що створить перешкоду в проходах літака. Така евакуація може затягнутися на тривалий час, що створює реальну загрозу для всіх, - пояснює експерт.
Щодо реальних загроз, Валерій Романенко зазначає, що час, необхідний для польоту російських ракет до Львова, дещо перевищує аналогічний час до Києва. Це може пояснити, чому саме львівський аеропорт розглядається як потенційна мішень.
"Є ще один момент - загроза від балістики. До Києва "Кинджал" долетить за 5 хвилин. Тому це той час, коли всі пасажири мають зайти до укриття. До Львова балістика не долетить - там відстань понад 500 кілометрів. Хоча, росіяни можуть завдати удару з Білорусії, як колись, у такому випадку, дістануть і до Львова. Поки такого немає, але все може змінитися у будь-який момент, тож ризик загрози високий", - пояснює Валерій Романенко.
Авіаційний експерт додає, що проблема аеропорту у Львові, така ж, як і у Ужгороді - потрібен значний потік літаків, інакше робота летовища буде економічно невигідною.
"Необхідно врахувати часті повітряні тривоги, які суттєво впливають на економіку, адже аеропорт повинен функціонувати безперервно, в той час як останні повітряні атаки тривали по 8-9 годин. Це означає, що протягом цього часу пасажири змушені перебувати в укриттях. Яким чином аеропорт зможе працювати в таких умовах? Тому перед прийняттям таких рішень економічні процеси повинні бути адаптовані з урахуванням всіх можливих ризиків," - зазначає Валерій Романенко.
У своїх роздумах про необхідність відновлення авіаційних перевезень, українці часто згадують Ізраїль, де навіть у період війни цивільні авіаперевезення продовжують функціонувати, і пасажири мають можливість подорожувати повітрям, незважаючи на ризики, пов'язані з ракетними обстрілами.
Необхідно врахувати високу щільність протиповітряної оборони в Ізраїлі. Вона є надзвичайно ефективною, і ізраїльські сили здатні перехоплювати навіть ті ракети, які Путін не втомлюється хвалити, зокрема "Орєшнік". У цій країні на компактній території, що менша за одну область України, зосереджено набагато більше зенітно-ракетних систем. Ізраїль володіє системами ППО з різними дальностями, зокрема протиракетним комплексом Arrow. Додатково, американський комплекс THAAD також здатний знищувати російські "Орєшніки". Не забувайте про американські есмінці, які патрулюють Середземне море і можуть перехоплювати будь-які загрози, включаючи нові ракети, що розробляються в Росії. Тому Ізраїль не є адекватним прикладом для оцінки безпеки авіаперевезень, - підкреслює Валерій Романенко.
Раніше військові аналітики підкреслювали необхідність створення повітряного коридору, що проходитиме від аеропорту "Бориспіль" до західного кордону України, з використанням систем протиповітряної оборони Patriot. Це, на їхню думку, сприятиме відновленню цивільних авіарейсів.
"Можна будувати все що завгодно, навіть повітряний коридор з Patriot, хоча навряд чи хто зможе пояснити, що це таке. До речі, збити літак у повітрі на такій відстані від фронту неможливо. Але як бути з посадкою та висадкою пасажирів під час можливих ракетних ударів? Чи вистачить часу добігти до укриттів, та й самих укриттів? Як бути з проходженням безпекового контролю? Навряд чи хтось погодиться в рази зменшити час перевірки пасажирів та багажу. І ви ніяк цей процес не прискорите. Як результат, люди годинами будуть сидіти в аеропорту у разі затяжної повітряної тривоги. І я не впевнений, що наші аеропорти обладнанні бомбосховищами, які можуть вмістити таку кількість людей. Особливо у невеличкому аеропорту Львова", - пояснює авіаційний експерт.
За словами Валерія Романенка, немає сенсу робити разові рейси з аеропортів, бо у них не буде жодної економічної користі.
"Це призведе до значних втрат як для авіакомпаній, так і для державного бюджету. Для обслуговування навіть одного літака необхідно залучити всі аеропортові служби та сотні спеціалістів. Звичайно, держава може ухвалити таке рішення на підтримку якоїсь важливої ініціативи. Проте, авіаперевізники навряд чи ризикнуть цим до завершення конфлікту в Україні," - зазначає Валерій Романенко.
Раніше на сайті ТСН.ua повідомлялося про те, що в небі над Україною було зафіксовано пасажирський літак, що прилетів з Росії: куди він прямував і яке це має значення.
Читайте також:
Коли в українському небі з'являться цивільні авіапарки: вивчають можливість використання кількох аеропортів.
Аеропорт "Бориспіль" готують до відкриття: коли можуть відновитися польоти і хто має сказати "так"