Пекін обмежує постачання "Мавіків": чи зможе Україна знайти альтернативу китайським безпілотникам на лінії фронту?


Обмеження, які Китай ввів на експорт безпілотників до України, досягли критичної фази: українські військові все частіше відчувають брак Mavic. Незабаром вони можуть опинитися без цих БПЛА. Як китайські дрони стали лідерами на полі бою в конфлікті між Росією та Україною та чи існують альтернативи для їх заміни - у матеріалі РБК-Україна.

Дрони Mavic вперше почали активно використовуватися в українських військах близько 2017-2018 років. Модель Mavic Pro Platinum згодом замінила Mavic 2 Pro, відзначаючись більшою компактністю, низьким рівнем шуму та вдосконаленою камерою. Ці безпілотники стали незамінними помічниками на передовій, адже їх можна швидко підняти в повітря за лічені хвилини та оперативно передати координати цілей.

З моменту початку широкомасштабного вторгнення інтерес до Mavic зріс у багато разів. Волонтери активно збирали ці дрони з різних куточків світу, а уряд розпочав централізовану закупівлю тисяч одиниць.

Прем'єр-міністр Денис Шмигаль у 2023 році публічно заявив, що Україна "викуповує до 60% світового виробництва Mavic". Ці дрони масово пішли в підрозділи, що дозволило підвищити точність розвідки, ефективність артилерійських ударів і навіть проводити евакуаційні операції. На піку популярності Mavic був дроном, без якого не уявляли жодної ротації на передовій.

Компанія DJI навесні 2025 року офіційно зняла з виробництва дрони серії Mavic 3. На її місце прийшла нова лінійка - Mavic 4 Pro, презентація якої відбулася у травні. За даними виробника, нові моделі мають вдосконалені сенсори, покращену стійкість до перешкод і більший час польоту. Водночас, чи будуть Mavic 4 постачатися в Україну, поки невідомо.

У травні президент України Володимир Зеленський повідомив, що китайський дрон Mavic відкритий для росіян, але закритий для українців. За його словами, Китай припинив продаж дронів Києву та іншим європейським країнам, продовжуючи поставки Росії.

У батальйоні безпілотних систем ANTARES бригади "Рубіж" брак "Мавіків" почали відчувати ще рік тому. За словами начальника штабу підрозділу Саміра Махмудова, вже тоді стало очевидно, що партії дронів обмежуються, закупівлі ускладнюються, а постачання доводиться перерозподіляти між фронтами.

Mavic залишається важливим інструментом для тактичної розвідки: саме завдяки цьому дрону українські військові коригують вогонь артилерії, спостерігають за позиціями піхоти та здійснюють моніторинг ситуації. Махмудов підкреслює, що перевага "Мавіків" полягає в стабільному виробничому процесі та ефективно організованій комунікаційній системі.

Mavic і досі важливий у веденні ближньої розвідки: для коригування вогню артилерії, спостереження (фото: Getty Images)

Командування Сил безпілотних систем Збройних сил України у своєму коментарі для РБК-Україна зазначає, що з боку китайських виробників дійсно виявляються неформальні обмеження.

"Вони (обмеження, - ред.) вплинули на постачання окремих моделей комерційних БПЛА, зокрема через збільшення термінів доставки, зростання вартості продукції, а також необхідність застосування складніших логістичних рішень", - пояснили виданню.

У світлі зменшення поставок китайських дронів військові шукають альтернативні рішення. Деякі з них вже розпочали поступовий перехід на українські безпілотники. Як зазначає Самір Махмудов з батальйону ANTARES, підрозділи "викручуються" за допомогою системи "Єбалів", що передбачає передачу БПЛА найбільш ефективним підрозділам відповідно до їхніх результатів у знищенні живої сили та техніки противника. Крім того, вони активно співпрацюють з волонтерами. Головна увага зосереджена на засобах, які можна легко обслуговувати та адаптувати до умов війни.

Командир ударного підрозділу безпілотних літальних апаратів 109 бригади територіальної оборони Збройних сил України Єгор Фірсов у коментарі для РБК-Україна зазначає: "Ми маємо інформацію про нові аналоги від різних закордонних виробників. Наразі ми активно шукаємо шляхи їх придбання". Це свідчить про те, що пошук рішень відбувається не лише на рівні вищого командування, але й серед малих груп, які самостійно намагаються знайти вихід із складної ситуації.

Щоб суттєво зменшити цю проблему, Міністерство оборони висунуло ініціативу, яка дозволяє військовим підрозділам самостійно купувати дрони. Наразі українські виробники здатні випускати близько 4 мільйонів дронів щорічно, з яких 1,5 мільйона вже надійшли до військовослужбовців на фронті. Частина коптерів була придбана бригадами самостійно, проте реалізація цієї можливості в повсякденній практиці військових залишається досить складною. Про це повідомив Міністр оборони України Рустем Умєров на закритій зустрічі з журналістами.

"Наразі ми з фінансовим департаментом проводимо аналіз і виявляємо, що не всі підрозділи використовують ці кошти. Деякі комбригади висловлюють побоювання, що не мають кому здійснювати закупівлі, інші ж просто не знають, як це робити, або бояться витрачати кошти", - поділився Умєров.

Тому Агентство оборонних закупівель запроваджує DOT Chain Defence - своєрідний "маркетплейс" дронів, де кожна бригада може замовити те, що їй потрібно, а АОЗ це оплачує. Принаймні так це має працювати, але як це виглядатиме на практиці - поки невідомо.

Поставки китайських дронів зменшуються, і військові вивчають інші варіанти (зображення: Getty Images)

Будь-яке ускладнення логістики для Сил оборони - тривожний сигнал, і дрони не є винятком, каже голова ГО "Аеророзвідка" Ярослав Гончар. Попри це, він не вважає ситуацію з обмеженням постачання критичною.

На його думку, Mavic продовжує залишатися одним із найефективніших розвідувальних дронів на передовій, і будь-який брак таких апаратів відразу ж кидається в очі на полі бою.

У Збройних силах безпілотних систем відзначають, що китайські дрони все ще займають значну частину флоту на лінії фронту. Проте спостерігається стабільна тенденція до збільшення кількості українських виробників безпілотників.

Серед доступних альтернатив, які наразі застосовуються у військових підрозділах, Гончар відзначає дрони Autel, хоча їх використання не перевищує 5% у порівнянні з Mavic. Існують також окремі випадки застосування українських безпілотників для розвідки, таких як дрон "Лінза", але їх кількість поки що залишається обмеженою. Служба безпеки України зазначає, що платформи на кшталт "Мамба", "Шарк" та "Валькірія" вже активно використовуються, а деякі моделі розглядаються як можливі замінники Mavic для виконання допоміжних та розвідувальних завдань.

Ключові вимоги включають стійкість до радіоелектронної боротьби, час польоту не менше 40 хвилин в умовах бойових дій, модульну архітектуру для заміни сенсорів і модернізації, високоякісний тепловізійний модуль, відкриту програмну архітектуру, що дозволяє інтеграцію з тактичними системами управління, а також зручність у розгортанні та використанні в польових умовах. Ці вимоги формують основу технічних стандартів для нових рішень, - повідомляють у СБС.

На питання, чи тестувались західні моделі на кшталт Parrot Anafi USA, Skydio X2 або Teal Golden Eagle, у Силах безпілотних систем відповідають ствердно. Ці дрони мають високі показники якості, однак у польових умовах виявляються дорогими, складними в обслуговуванні та логістично вразливими.

СБС вважає важливим створення централізованої державної програми для впровадження дронів, не пов'язаних з Китаєм. Ця програма повинна передбачати закупівлю тестових партій, стандартизацію платформ, залучення міжнародної підтримки та запобігання надмірній фрагментації виробництва.

Міністерство стратегічних галузей промисловості України в коментарі для РБК-Україна підтвердило, що в країні вже існує щонайменше десять моделей, схожих на китайський квадрокоптер DJI Mavic. Серед них є розвідувальний дрон під назвою "Шмавік". Імена виробничих компаній не розкриваються через міркування безпеки.

Зараз треба централізована держпрограма переходу на дрони не з Китаю, вважають експерти (фото: Getty Images)

Вадим Горюшко, директор компанії VPP Invest, яка займається виробництвом дронів, переконаний: хоча поточна криза болюча, вона дає імпульс до розвитку. На його думку, дії Китаю фактично стимулювали Україну переорієнтуватися на власне виробництво.

"На жаль, ситуація розвивається досить швидко, особливо в умовах вакууму на фронті. Проте я впевнений, що ще через один-два квартали ми досягнемо повної незалежності від Китаю. Виходить, що Китай сам спровокував розвал цього напрямку дронів. Китайські компанії, які вважають себе стратегічними гравцями в цій галузі, залишають країну і переміщують свої виробництва, щоб уникнути всіх цих обмежень," - зазначив він у коментарі для РБК-Україна.

Горюшко акцентує на труднощах, які виникають з експортом важливих матеріалів. Зокрема, китайські митні органи затримують навіть такі деталі, як вольфрамові фрези для обробки карбону. Схожі труднощі спостерігалися і з самим карбоном. Тим не менш, українські виробники знаходять способи адаптуватися: вони розвивають місцеве виробництво моторів та корпусів, а також освоюють різноманітні технології.

За словами Горюшка, повторити технології DJI Mavic неможливо. Цей дрон є результатом тривалих інвестицій і постійних вдосконалень. Проте Україна має потенціал для створення платформи, яка буде більш надійною, адаптивною та вигідною в перспективі. Він підкреслив, що українські виробники активно експериментують і розвиваються, і вже в найближчому майбутньому їхні дрони можуть перевершити китайські аналоги.

У відповідь на запит РБК-Україна Мінстратегпром зазначив, що Україна розширила свої можливості підтримки вітчизняних виробників. Зокрема, уряд ухвалив постанови, які звільняють дрони та їх компоненти від сплати мит і ПДВ. Крім того, виробникам, залученим у розвитку оборонно-промислового комплексу, надаються компенсації за кредитами.

"Зміни мають на меті забезпечення умов, що сприятимуть розробці дронів, які використовують оптичний кабель для управління та передачі відеосигналу", - зазначається у повідомленні.

Відомство підкреслює, що прогрес у сфері безпілотних технологій в Україні здійснюється завдяки державній ініціативі Brave1 та тестовому проєкту "Залізний полігон", який надає компаніям можливість проводити випробування в умовах, максимально наближених до реальних бойових. У рамках цієї платформи учасники можуть отримувати професійні консультації, зворотній зв'язок від представників військових, технічну експертизу, а також багаторазовий доступ до відповідної інфраструктури для тестування своїх інновацій.

DJI Mavic - це підсумок тривалих інвестицій та постійного вдосконалення (зображення: Getty Images)

Хоча дрони Mavic здебільшого призначені для розвідки, українські військові давно адаптували їх для виконання інших завдань, зокрема для скидання боєприпасів на коротких відстанях. Однак з часом цю функцію все більше почали виконувати FPV-дрони, які стали ключовими елементами тактики ударних підрозділів.

"Мavic - це 90% розвідувальної діяльності. Вони виконують функцію "очей" для солдатів", - зазначає Єгор Фірсов. За його словами, на ударні операції з нейтралізації китайських дронів вплинуло значно менше факторів.

Водночас і FPV-сегмент частково залежить від Китаю - передусім у постачанні електроніки й моторів. Проте й тут Україна зробила прорив: наприкінці 2024 року компанія Vyriy Drone зібрала перший зразок FPV-дрона повністю з українських комплектуючих. Це перший крок до незалежності від імпорту в найбільш динамічному сегменті фронтової аеророзвідки.

Related posts