Стратегічне партнерство: які переваги отримують Київ і Анкара
Після анексії Росією Криму та територій Донбасу Україна була вимушена шукати нових партнерів для посилення своєї обороноздатності. Тоді Туреччина стала однією з країн, що була готова на співпрацю. Особливим імпульсом у військово-технічному співробітництві (ВТС) стало підписання угоди про закупівлю для ЗСУ турецьких безпілотників Bayraktar TB2 в 2019 році. Зараз укладено чимало угод, а двосторонні відносини передбачають як продаж готової продукції, так обмін технологіями та організацію спільного виробництва.
Одним із символів стійкості України після початку широкомасштабного вторгнення став турецький безпілотник Bayraktar TB2, вироблений компанією Baykar Makina. Цей дрон призначений як для розвідувальних, так і для ударних місій.
Бойове хрещення цей комплекс пройшов у складі ЗСУ в 2021 році на Донбасі. Після початку повномасштабного вторгнення турецькі безпілотники почали стрімко використовуватися в операціях Сил Оборони. 27 лютого 2022 року ексголовком Валерій Залужний повідомив, що оператори BayraktarTB2 ювелірно криють колони ворожих військ. Зокрема, тоді було знищено російський ЗРК "Бук" на Житомирщині. Згодом на початку березня турецькі дрони взяли участь у знищенні стоянки російської техніки на Сумщині.
Повідомлялося про близько 180 одиниць техніки, серед якої були РСЗВ "Град", танки, БТРи та вантажівки. Вражали безпілотники й рашиські патрульні катери "Раптор". Також активно дрони використовувалися в Чорнобаївці. За даними профільного видання Defence Express, на початку війни за допомогою розвідданих, які українські артилеристи отримали від операторів BayraktarTB2, прицільним вогнем було знищено та пошкоджено близько пів сотні вертольотів. Наразі головна задача цих турецьких безпілотників є саме розвідка. В парі з корегувальниками артилерії вже було успішно виконано чималу кількість операцій з ліквідації ворога.
Однією зі знахідок під час війни в Україні стали турецькі бронемашини Kirpi класу MRAP (машина із захистом від мін і засідок - Gazeta.ua.). Основна місія Kirpi полягає в перевезенні особового складу та забезпеченні його захисту від мін, саморобних вибухових пристроїв і бронебійних снарядів. Залежно від конфігурації, Kirpi може виконувати функції командно-штабної, медичної або евакуаційної бронемашини.
Вона може бути озброєна кулеметом або дистанційно керованими модулями. Версія Kirpi 4×4 здатна вмістити до 13 чоловік особового складу.
Україна отримала від Туреччини приблизно 200 бронемашин Kirpi, і наші військові високо цінують їхні характеристики. Наприклад, в інтерв'ю для АрміяInform водій MRAP та військовослужбовець підрозділу забезпечення одного з підрозділів ВМС ЗСУ відзначив Kirpi як агресивну, потужну та надійну бойову машину. Він також підкреслив її відмінну прохідність та легкість керування.
В 2023 році стало відомо, що українські військові мають у своєму розпорядженні багатокаліберну ракетну систему MBRL від турецької компанії Roketsan. Йдеться про універсальну пускову установку, що може працювати по ворогу ракетами калібром від 122 мм до балістичних ракет, які здатні бити окупантів на відстані до 300 км. За даними Defence Express, на фото, яке оприлюднили військовослужбовці 49-ї окремої артилерійської бригади, зафіксовано саме пускову MBRL в експортному виконанні на шасі російського КамАЗу. Фахівці також наголосили, що в кадр потрапили транспортно-пускові контейнери власне для ракет TRG-230 або TRLG-230.
Обидва типи ракет використовують GPS-наведення, а остання ще й лазерне. Вони призначені для ураження артилерії, систем протиповітряної оборони, логістичних центрів, командних пунктів. Калібр цих ракет 230 мм, вага бойової частини 42 кг, а дальність ураження від 20 до 70 км.
До речі, Україна отримала турецькі високоточні ракети TRLG-230 ще влітку 2022 року. Цікаво, що лазерне наведення цих ракет може здійснюватися за допомогою безпілотників Bayraktar TB2.
У грудні 2020 року Київ та Анкара уклали рамкову угоду на будівництво двох корветів класу ADA для Військово-Морських Сил України. Корвет класу Ada - це стометровий корабель водотоннажністю понад 2000 тонн, створений із застосуванням технологій малопомітності. Такий корвет здатен виконувати різноманітні завдання, включаючи завдання ударів завдяки наявності протикорабельної та протичовнової зброї. В жовтні 2022 року на воду був спущений перший корвет "Гетьман Іван Мазепа". Минулого місяця стало відомо, що він проходить випробування. А в серпні цього року на воду спустили і другий корвет класу Ada "Гетьман Іван Виговський".
У пресслужбі Президента України підкреслили, що завдяки судну подібного класу можна буде ефективно захищати національні інтереси України не тільки в Чорному та Азовському морях, але також у Середземному морі та Атлантичному океані.
В свою чергу українські напрацювання теж високо оцінюються турецькими партнерами і постачаються на потреби армії країни вже не перший рік. Насамперед, мова йдеться про двигуни для гелікоптерів та безпілотників. В 2021 році перед фахівцями з Туреччини постала проблема оснащення власних ударних гелікоптерів T929 ATAK-2 двигунами.
Було підписано угоду між українською компанією "Мотор Січ" та турецькою Turkish Aerospace Industries (TAI - Gazeta.ua.) щодо постачання 14 двигунів ТВ3-117 для гелікоптерів. Перші два двигуни мали бути доставлені у вересні 2022 року, решта 12 - до 2025 року. Незважаючи на військові дії, Україна продовжує виконувати свої зобов'язання за контрактом. Більше того, як зазначив генеральний директор TAI Мехмет Деміроглу, українські двигуни використовуються також у багатоцільових вертольотах T925, які розробляються на основі T929 ATAK-2.
Постачає Україна на потреби турецької армії двигуни і для безпілотників. Важкий ударний безпілотник Bayraktar Akinci обладнаний українськими двигунами АІ-450Т. Такий комплекс здатний нести ракети "повітря-повітря", що працюють за принципом "вистрілив-забув". Ще однією особливістю є можливість запускати крилаті ракети SOM дальністю 275 км для ураження командних пунктів, систем ППО, бункерів та інших цілей.
Оснащений українським двигуном БПЛА Akinci, показав рекордні результати серед розробок турецької компанії Baykar Makina. Він досягнув висоти в 11,6 кілометрів, провів у небі майже 26 годин, пролетівши 7507 кілометрів.
У 2021 році компанія Baykar Makina замовила в українських підрядників реактивні двигуни АІ-322Ф та АІ-25ТЛТ для стелс-безпілотника Bayraktar Kızılelma. Цей безпілотний винищувач має стати основним літальним апаратом для нового турецького авіаносця TCG Anadolu. Його максимальна швидкість сягає 900 км/год, а корисне навантаження близько 1000 кг. Наприкінці березня минулого року Kizilelma успішно завершив випробування, а масове виробництво безпілотника було заплановане на 2024 рік. З огляду на такі контракти Туреччина розглядає Україну, як стратегічного партнера для впровадження інновацій в свою армію.
Досягнення в двосторонньому партнерстві України та Туреччини пророкують успіхи на майбутнє. Тим паче, що на початку серпня Туреччина ратифікувала угоду про вільну торгівлю з Україною. Це обумовить нові умови торгівлі між підприємствами, зокрема й оборонними.
"Туреччина належить до небагатьох держав, що цінують технологічний і науковий потенціал України. Чимало турецьких фірм активно співпрацюють з українськими підприємствами, залучаючи їх до різноманітних проєктів - від консалтингу до постачання конкретних компонентів. Ми розвиваємося в багатьох сферах. Це партнерство, яке спрямоване в майбутнє", - відзначив Надзвичайний і Повноважний посол України в Туреччині Василь Боднар в інтерв'ю для програми Security Talks.
Посол зазначив, що українські підприємства залучені до розробки окремих компонентів турецького винищувача п'ятого покоління Kaan. Також, коментуючи можливості України для участі в цьому проєкті, він підкреслив, що це цілком логічно, особливо враховуючи значний досвід України в галузі двигунобудування.
На його думку, в перспективі Україна може не лише отримати безпілотники Bayraktar Akinci, а й налагодити їх виробництво на власній території. В цьому контексті важливо зазначити, що вже незабаром в Україні розпочне роботу завод компанії Baykar Makina, яка спеціалізується на виробництві безпілотників Bayraktar. Очікується, що на цьому підприємстві будуть виготовлятися моделі BayraktarTB2 та BayraktarTB3. Завершення будівництва заводу заплановано на кінець 2024 або початок 2025 року.
"Ця значна іноземна інвестиція у воєнний період є надзвичайно важливою. Залучення капіталу сприятиме посиленню технологічного потенціалу України, створенню нових робочих місць та відкриє перспективи для розробки інноваційних моделей, спираючись на міцну українську школу авіабудування. Це також може стати стимулом для розвитку наукового потенціалу України", - зазначив В. Боднар.
Останнім часом Туреччина досягає значних успіхів у галузі ракетобудування. Нещодавно, 12 серпня, стало відомо про успішне випробування нової "розумної" крилатої ракети Kemankes 2 компанією Baykar. Ця ракета здатна перебувати у повітрі близько години та має дальність польоту приблизно 200 кілометрів. Висока точність дозволяє знищувати цілі навіть за несприятливих погодних умов, використовуючи оптичну систему наведення і штучний інтелект. За словами розробників, ракета Kemankes 2 може бути встановлена на безпілотники BayraktarTB2 та BayraktarTB3, що є дуже перспективним для України, зважаючи на будівництво заводу з виготовлення цих дронів у нашій країні. Більше того, така співпраця буде вигідною і для турецьких партнерів, оскільки успішне бойове застосування може слугувати своєрідною рекламою їхньої продукції.
Турецька балістична ракета TAYFUN також проходить випробування. Вона призначена для ураження стратегічних об'єктів супротивника на великій відстані. Розробкою ракети займається компанія Roketsan. Посол України в Туреччині Василь Боднар висловив думку, що в майбутньому Україна може приєднатися до проєкту та стати частиною кооперації.
"Зіткнувшись з таким противником, як РФ, та його багаторівневою системою ППО і радарною мережею, бойовий досвід України на сьогоднішній день перевершує досвід провідних армій світу. На мою думку, ми цікаві партнерам саме через наш досвід. Це сприятиме вдосконаленню існуючих напрацювань та дозволить озброєнню ефективно долати ворожі системи захисту", - підкреслив він.
Отже, Туреччина не лише прагне підтримувати Україну продукцією свого оборонного комплексу, але й виявляє зацікавленість у спільних проектах. З огляду на вже успішно виконані ініціативи, така співпраця обіцяє бути перспективною в майбутньому та, що найважливіше, взаємовигідною для обох держав.