«Це набагато простіше для управління»: заслужений педагог України розкрив причини, чому у дитини виникає страх перед школою, і запропонував способи вирішення цієї проблеми.


Для деяких дорослих та дітей страх став фоновою емоцією, яку "подарувала" школа. Коли мова заходить про навчання та школу, багато хто може відчувати переживання й страх, які впливають на наші рішення й керують долею.

Цю думку висловлює Олександр Триліс, Заслужений вчитель України, вчитель фізики та співзасновник школи "Базис". Він закликає педагогів навчати учнів позитивному самоуправлінню і розвитку мрійливості, аби вони не відчували страху.

Вчитель зазначив, що учні можуть відчувати побоювання щодо отримання низької оцінки, можливих викликів батьків до директора, насмішок однокласників або гніву вчителя. З часом ці страхи трансформуються у тривогу про те, що не вдасться отримати премію чи престижну відрядження, що начальник виявить помилку у звіті або навіть звільнить з роботи.

"Слід визнати, що це дійсно працює. Одним із найзначніших досягнень людства є соціальна структура, яка потребує певних управлінських механізмів, і страх виступає одним із найефективніших інструментів. Людина, що відчуває страх, стає більш слухняною та підконтрольною. А якщо подивитися на це з позитивного боку, страх допомагає уникнути асоціальних вчинків і спрямовує активність особи в конструктивне русло", - підкреслив Триліс.

Особа, що переживає страх, формує у своїй свідомості образ небажаної ситуації та продумує свої дії в ній. Таким чином, вона проходить через життя, переповнене неприємностями, яких насправді не існує. За словами педагога, ефективним способом уникнути цього є позитивне самоуправління. Людина, яка керується позитивними імпульсами, стає більш вільною у своїй уяві, креативнішою та ініціативнішою, підкреслює він.

Керувати через страх зручніше, ніж через мрію, бо страх на всіх один, а мрія в кожного своя, зазначає Триліс. Однак, активізація інформаційного обігу полегшує перехід до позитивної мотивації в освіті й водночас погіршує наслідки негативної мотивації.

Як педагоги можуть зменшувати вагу страху в навчальному процесі та збільшувати вагу мрії:

- надавати учням завдання, що складаються з кількох елементів, які вимагають сприйняття, порівняння, комунікації, аналізу, документування, оформлення, активності та пошуку нових джерел інформації.

- Встановлювати ясні принципи, щоб учні могли сформулювати свої мрії, оскільки мрія є своєрідним передбаченням бажаного результату. Це передбачення стає набагато простішим, коли існують зрозумілі правила, що регулюють наше існування.

- забезпечити учням можливість вибору - адже без вибору мрія стає безглуздим витрачанням часу та енергії.

- забезпечувати дітей правильними уявленнями про навколишнє середовище;

- простежити зв'язок між діями та їх наслідками, створюючи в такий спосіб відповідальність. Беручи на себе відповідальність, ми набуваємо дієздатності, бо дія без наслідку не має жодного сенсу;

Обговорювати з дітьми їхнє сприйняття світу, мрії на майбутнє, враження від минулих подій, а також успіхи і невдачі.

Як повідомляв OBOZ.UA, учителька початкових класів Леся Павлюк, яка стала переможницею Global Teacher Prize Ukraine 2024, розповіла, що вже з першого класу заохочує школярів писати та ілюструвати книжки.

Related posts