Відкриття львівського аеропорту в умовах війни: які ризики чекають на пасажирів під час прольоту "Кинджала"
Авіаційний фахівець розповів про потенційні небезпеки, з якими можуть зіткнутися пілоти та пасажири.
Міжнародний аеропорт "Львів" на честь Данила Галицького може відновити свою діяльність навіть під час війни. Таку інформацію оприлюднили представники аеропорту, обговорюючи перспективи відновлення авіарейсів в умовах воєнного стану в Україні.
В аеропорту повідомляють, що розглядають варіанти запуску рейсів цивільної авіації в умовах військового стану, за умови дотримання всіх необхідних стандартів безпеки для літаків, пасажирів і інфраструктури.
"Розроблено операційний документ евакуації пасажирів, проводимо постійні тренування процедур евакуації людей", - повідомляють в аеропорту.
ТСН.ua поцікавився у авіаційного експерта, наскільки є можливим відновлення польотів зі Львова під час війни і які існують плюси та мінуси.
Експерт підкреслює, що ключовим аспектом відновлення функціонування аеропорту "Львів" є забезпечення безпеки авіапольотів.
"Технічно аеропорт 'Львів' може бути відкритий. Але це лише перший крок. Як зазначає у своїй заяві адміністрація летовища: 'створено операційний план евакуації пасажирів.' Це, звісно, похвально. Але як ми гарантуємо безпеку та евакуацію людей у випадку реальної загрози? Це і є основна вимога," - коментує для ТСН.ua авіаційний експерт Валерій Романенко.
До речі, 15 січня ворог атакував крилатими ракетами та дронами саме цей регіон України.
"Уявімо, що аеропорт "Львів" відкрито, до нього підлітає пасажирський літак і готується до посадки. Якщо у цей момент в небо підніметься російський МіГ-31К, лунає сигнал тривоги по всій країні. Пасажирський літак мають обов'язково розвернути і відправити на найближчий аеропорт, а він є лише за кордоном. Давати дозвіл на посадку літака у Львові ніхто не буде", - зазначає Валерій Романенко.
Він підкреслює, що фазі зльоту та посадки є найбільш вимогливими для екіпажу літаків. Виконання завдань у таких ситуаціях стає справжнім випробуванням для льотного персоналу, яке супроводжується постійним стресом і численними ризиками. Проте варто зауважити, що він зустрічав молодих пілотів, які готові прийняти виклик і літати навіть в таких складних умовах.
Експерт підкреслює важливість дотримання інструкцій щодо евакуації пасажирів з літака, якщо на землі виникає будь-яка надзвичайна ситуація.
"Згідно з правилами, пасажири повинні залишити літак протягом 90 секунд, але це можливо лише якщо всі аварійні виходи обладнані надувними трапами. Проте, хто в аеропорту встигне їх активувати під час тривоги? Адже після цього трапи потрібно буде знову скласти і повернути на місце, що займає чимало часу і може призвести до значних затримок рейсів. Крім того, ніхто не може гарантувати, що тривога не повториться", - зауважив Валерій Романенко.
Експерт зазначає, що у Львові здійснюватимуть посадку літаки, які мають розмір не менший за Boeing 737 або Airbus 320, здатні вмістити до 200 пасажирів.
"Уявіть, як різні люди, незалежно від віку, повільно підводяться з крісел і направляються до виходу. Вони не зможуть швидко покинути літак, ковзаючи по надувних трапах, а будуть виходити через єдиний 'рукав' або спускатися по сходинках. Цей процес займе не менше 10 хвилин, а їм ще потрібно буде якось дістатися до укриття. Звісно, можна встановити 3-4 трапи до кожного виходу, що трішки пришвидшить евакуацію, але це не змінить ситуацію кардинально. Тож, на мою думку, вчасно вивести людей у випадку загрози балістичних атак практично неможливо," - зазначає Валерій Романенко.
Значно простіше організувати евакуацію в разі атаки дронів "шахед" або крилатими ракетами, які можуть досягти Львова за кілька годин. Однак, якщо мова йде про аеробалістичні ракети типу "Кинджал", то час до їхнього підльоту становитиме всього 10-12 хвилин.
Отже, якщо керівництво львівського аеропорту забезпечить необхідний рівень швидкості евакуації та ефективне розміщення пасажирів у бомбосховищі, тоді, звісно, можна розглянути можливість відновлення авіарейсів. Можливо, аеропорт уже знайшов рішення для цього процесу. Однак, на мою думку, всі ці оголошення більше схожі на підготовку до завершення війни в цьому році, а не на відкриття львівського аеропорту під час активних бойових дій, - вважає Валерій Романенко.
Він підкреслює, що якщо польоти з аеропорту "Львів" будуть відновлені, то суттєвого напливу пасажирів очікувати не варто. Тому, ймовірно, немає потреби в додатковому навчанні співробітників аеропорту.
"Звичайно, відновлення авіаційного сполучення з Україною - це було б дуже непогано. До того ж, летовище у Львові має один величезний плюс - як тільки літак піднявся на висоту 100-150 метрів, він вже у стовідсотковій безпеці від ворожого ураження, але до цього моменту потрібно ще дійти. Звісно, біля летовища потрібно буде розмістити як комплекс Patriot для захисту від балістики, так і мінімально один ЗРК середньої дальності, який би прикривали його від крилатих ракет і "шахедів". Але нагадаю, що жоден ЗРК не гарантує стовідсоткове ураження ворожих повітряних цілей", - пояснює Валерій Романенко.
Ще одна проблема полягає в тому, що, якщо польоти будуть відновлені, їх розклад стане загальнодоступним.
"Ворог має доступ до інтернету і може безперешкодно відстежувати, коли саме літаки мають злітати або приземлятися. Це створює серйозну загрозу, оскільки в цей час на майданчику скупчується кілька сотень людей на обмеженій площі 50 на 50 метрів. Навіть заради розваги росіяни можуть піднімати свої МіГ-31 кожні 15 хвилин, щоб зривати рейси або завдавати реальних ударів", - зазначає Валерій Романенко.
Експерт зазначає, що супротивник здатен також впливати на стабільність функціонування аеропорту.
"Приміром, посадка запланована на 15:00. Літак підлітає, а о 14:45 оголошують повітряну тривогу. І так може бути по кілька разів на день. Яка авіакомпанія погодиться щоразу міняти маршрут, сідати у Польщі, бо Львів не приймає? З економічної точки зору таке відкриття аеропорту мені незрозуміле, хоча, можливо, українські авіакомпанії й на це погодяться. Але це будуть шалені витрати, бо за посадку у іншому аеропорту потрібно буде платити", - зазначає авіаційний експерт.
Аеропорт "Львів" може приймати як максимум середньомагістральні лайнери Boeing 737, Airbus 320, 319, 321 чи MD-82/83.
"Львівський аеропорт не готовий приймати більші літаки, такі як Boeing 777 або Airbus 340. Крім того, в найближчому майбутньому не очікується значного збільшення пасажиропотоків," - підкреслює експерт у сфері авіації.
Валерій Романенко додає, якщо вже відкривається аеропорт, то відкриття має бути економічно доцільним. А щоб це було таким, треба, щоб аеропорт "Львів" виконував хоча б десяток рейсів щоденно.
"Можливо їм і вдасться набрати потрібну кількість пасажирів, але чи будуть вони здатні гарантувати людям безпеку - питання. Загалом зараз при наявній ситуації з безпекою - все це більше виглядає, як авантюра. Звісно, що можливі навіть домовленості з росіянами - ми не стрілятимемо по їх аеропортах, а вони по наших. Але це вже конспірологічні теорії. Бо я сумніваюсь, що хтось буде домовлятися з росіянами або ж вірити їхнім обіцянкам", - зазначає Валерій Романенко.
Раніше на сайті ТСН.ua була опублікована інформація про те, що в українському небі було зафіксовано пасажирський літак, що прилетів з Росії: куди він направлявся і що це може означати.
Также ознакомьтесь с:
Коли українське небо заповнять цивільні літаки: вивчають можливості кількох аеропортів.
Аеропорт "Бориспіль" готується до свого reopening: коли можливо відновлення авіарейсів і хто має дати остаточне схвалення.