Відмова Monobank від партнерства з Mastercard: які наслідки це матиме для клієнтів банку?
Що це означає для клієнтів банку, - читайте в матеріалі РБК-Україна.
Monobank попередив своїх клієнтів, що з нового року їм доведеться змінити картки, оскільки банк вирішив відмовитися від співпраці з Mastercard на користь Visa. Як пояснили в банку, це зроблено з метою економії, щоб не підвищувати тарифи для клієнтів.
Заміну карток Mastercard від Monobank потрібно провести для всіх клієнтів, за винятком власників преміальних карт. Ті, хто користується "Залізною" або "Платиновою" карткою, можуть продовжувати використовувати їх без змін. Інші клієнти банку повинні замінити свої картки на Visa до завершення 2024 року.
Замінити віртуальну карту просто: потрібно зайти в її налаштування в мобільному застосунку та натиснути "Перевипустити". Нова картка з'явиться в застосунку одразу. Однак для отримання пластикової картки доведеться зачекати її доставку "Новою поштою", що займе декілька днів.
З 2025 року картки Mastercard буде відключено, і ними не можна буде розраховуватися в магазинах чи Інтернеті. Проте банк обіцяє, що кошти, накопичені на Mastercard, не будуть втрачені, а автоматично переведуться на нові картки.
В Україні практично немає суттєвих відмінностей між Visa та Mastercard, оскільки тарифи обох платіжних систем майже ідентичні. Основна різниця полягає в механізмі конвертації валют під час міжнародних трансакцій. У Visa основною валютою є долар США, а у Mastercard - євро. Це може призводити до додаткових витрат для власників карток Visa під час використання їх у Європі, оскільки їм доведеться спершу конвертувати гривні в долари, а потім долари в євро, що призводить до подвійної конвертації.
Чи боїться банк відтоку клієнтів, яких на початку року було близько 8 мільйонів, дізнатися не вдалося - у Monobank не відповіли.
За інформацією, наданою директором Української міжбанківської Асоціації учасників платіжних систем "ЄМА" Олександром Карповим, зміна платіжної системи не матиме жодного впливу на клієнтів.
"Банк отримав пропозицію від однієї з платіжних систем, від якої не зміг відмовитися, оскільки інша система не змогла запропонувати нічого більш привабливого. Існують банки, які функціонують лише з однією платіжною системою, і це абсолютно звичайна практика для багатьох країн Європи та світу. У таких випадках банкомати або термінали можуть не приймати картки від альтернативних систем. Ніхто не має права примушувати їх до цього. Тому ситуація є нормальною, ринок функціонує, як і має бути," - прокоментував Олександр Карпов.
В.о. виконавчого директора Незалежної асоціації банків України Дмитро Глінський підкреслив, що клієнти банку не повинні переживати у разі зміни платіжної системи - для них все залишиться без змін, і навряд чи вони помітять якісь відмінності.
"Платіжні системи надають банкам різноманітні умови співпраці, і саме банки вирішують, з якою системою їм зручніше взаємодіяти. Вони мають можливість обирати одну платіжну систему або ж працювати з кількома одночасно. Важливо, щоб клієнти при цьому не зазнавали жодних незручностей," - зазначив співрозмовник РБК-Україна.
Сам по собі факт змін у співпраці банку з конкретною платіжною системою та рекомендації клієнтам обміняти картки цієї системи на картки іншої не є порушенням законодавчих норм.
"Важливо усвідомлювати, що банки функціонують у суворих рамках регулювання при наданні своїх послуг та встановленні взаємин із клієнтами. При відкритті рахунку між банком і клієнтом укладається угода, яка ретельно визначає умови обслуговування, включаючи аспекти, пов’язані з випуском платіжних інструментів (карток), термінами та тарифами," - підкреслює Дмитро Глінський.
В Україні існують законодавчі вимоги, що регламентують зміст договорів та процедуру внесення змін до умов надання банківських послуг. Національний банк активно здійснює контроль через Управління захисту прав споживачів фінансових послуг, яке займається розглядом скарг клієнтів і забезпечує дотримання банками законодавчих норм у процесі обслуговування споживачів.
Зазвичай договори комплексного банківського обслуговування прописані доволі гнучко, що дозволяє впроважлувати нові сервіси та продукти для клієнтів банку. Разом з тим, до умов таких договорів встановлені доволі жорсткі вимоги для попередження зловживань з боку фінансових установ, зазначає Дмитро Глінський.
Нагадаємо, Monobank - це український мобільний банк, який працює без фізичних відділень, пропонуючи фінансові послуги виключно через мобільний додаток. Банк був заснований у 2017 році.
В кінці серпня Monobank опинився під масштабною DDoS-атакою. Співзасновник банку Олег Гороховський згодом повідомив, що під час атаки Monobank отримав понад 5 мільярдів запитів.