Військові можуть стати важливим фактором конкурентоспроможності для економіки, -- Роман Мілешко, співвласник авіакомпанії Constanta.


Після двох років конфлікту Constanta вперше в історії незалежної України стала авіакомпанією, що займалася міжнародними перевезеннями стандартних вантажів на "середньомагістральних вантажних літаках". Компанія пройшла трансформацію з української в міжнародну, здобула сертифікацію для виконання авіаперельотів до Сполучених Штатів і з них, а також для транзитних перевезень через цю країну.

Які правила побудови бізнесу основного власника компанії Романа Мілешка й чому більшість співробітників Constanta -- це колишні військові.

До 2024 року компанія зосереджувалася виключно на сфері міжнародних гуманітарних нерегулярних авіаперевезень. Починаючи з 2019 року, Constanta стала постійним офіційним перевізником для міжнародних гуманітарних місій та неприбуткових організацій, які отримують фінансування від урядів різних країн, а також виконує замовлення для держав, що є членами НАТО.

У квітні 2024 року компанія провела оновлення Наглядової ради та змінила структуру власності, перетворившись із українського підприємства на міжнародну організацію. Поряд з Романом Мілешком, акціонерами стали підприємці з США, Швеції та Великої Британії. Наглядову раду очолив відомий в Україні та США Девід Л. Грандж — легендарний генерал армії США у відставці.

Ці зміни стали невід'ємною частиною стратегії компанії, спрямованої на розширення бізнесу і вихід на ринок середньомагістральних вантажних перевезень, до яких Constanta готувалася протягом останніх двох років. Компанія отримала дозвіл від Федеральної авіаційної адміністрації США на виконання авіаперельотів, а її флот поповнився новим вантажним літаком – Boeing 737-300 Cargo. Наразі в експлуатації компанії перебуває 8 літаків. Це перша українська авіакомпанія, яка розпочала діяльність у сегменті середньомагістральних перевезень стандартних вантажів, використовуючи літаки західного виробництва.

Ставши міжнародною компанією, Constanta продовжує зберігати свою українську ідентичність не тільки в структурі власності (Р. Мілешко продовжує володіти 78% акцій), а й у своїй команді. Філософія компанії передбачає, що в ній мають працювати українські фахівці.

Які основні принципи лежать в основі побудови компанії Романа Мілешка та як змінилася Constanta в період війни?

Ось подана скорочена пряма мова.

У сфері авіації головним активом є люди. Навіть якщо у вас є достатнє фінансування і сучасні технології, без кваліфікованих та відповідальних кадрів ви не досягнете успіху. Саме тому у цій галузі завжди спостерігається нестача професіоналів.

Велику частину команди авіакомпанії Constanta складають колишні військовослужбовці. Багато з них повернулися до служби в Збройних силах України. Я також маю військовий досвід. Принципи управління в нашій організації в значній мірі базуються на навичках, здобутих у військовій сфері. Наприклад, ми акцентуємо увагу на швидкості прийняття рішень, стійкості до стресів, а також на ефективному плануванні і управлінні ризиками. Вважаю, що це надає нам конкурентну перевагу. У будь-якому суспільстві збройні сили формують кадри, які стають важливими для бізнесу, економіки та державного управління. Це добре підготовлені, системні й навчені фахівці, які мають великий потенціал на ринку праці. Я впевнений, що в майбутньому наш досвід буде корисним для багатьох українських підприємств.

Якщо йдеться про майбутнє, то ті льотчики, інженери, техніки, які нині захищають Україну, отримують унікальний досвід. Ми готові приймати їх на роботу, вкладати кошти в їхню перепідготовку й навчання.

Авіакомпанія, згідно з загальноприйнятою думкою, "народжується" двічі. Перший момент — це її заснування та перший рейс. Другий — отримання сертифікації для виконання польотів у США. Федеральна авіаційна адміністрація (FAA) є одним з двох головних світових центрів, що встановлюють авіаційні стандарти, поряд з Європейським агентством безпеки польотів (EASA). Видача Constanta дозволу на здійснення польотів до та з США свідчить про високий рівень компанії. Вимоги до авіаперевізників в цьому контексті є надзвичайно суворими. Нам потрібно було довести, що наша компанія здатна ефективно впроваджувати всі необхідні заходи безпеки. Сюди входять перевірка вантажів, організація перевезень та перевірка біографій членів екіпажу, які виконуватимуть рейси над територією США.

Ми плануємо виконувати рейси до США за допомогою літаків Boeing, проте не маємо наміру відмовлятися від моделей "Антонов". Constanta є найбільшим у світі експлуатантом літаків Ан-26. Ми впевнені в неповторності цієї авіаційної техніки.

В Гостомелі наш літак зазнав пожежі. Лише через кілька днів після початку повномасштабного вторгнення Росії в кінці лютого 2022 року, легендарний український літак АН-225 "Мрія" був знищений у Гостомелі. Там же знаходився і наш АН-28 — літак, виготовлений у Польщі за українською ліцензією, який ми модернізували та планували оснастити запорізькими двигунами МС-500 разом із гвинтами німецького виробництва "МТ-Пропелер".

Constanta тривалий час готувала АН-28 для відновлення польотів і покладала великі надії на нього як на новий напрям нашого бізнесу. За два дні до повномасштабного вторгнення літак перебазували до Гостомеля, де планувалося виконувати тренувальні польоти льотчиків з випробувачами ДП Антонова. Під час російської атаки на Гостомель він повністю згорів, і це поставило крапку в нашій програмі АН-28.

Якби ми на той момент усвідомлювали всю серйозність війни, літак у Гостомелі не з'явився б, і ми б вже встигли створити базу для обслуговування нашого парку за межами України. Проте, як відомо, в історії немає умовного способу. Ми зробили певні висновки і перенесли логістичні процеси в різні регіони. Зараз одна з баз функціонує в Словаччині, а інша – в Південному Судані, Африка.

Ринок, на якому ми працюємо, передбачає наявність ризиків. Авіакомпанія Constanta працює в сегменті доставки вантажів і пасажирських перевезень у кризових регіонах. Ми літаємо там, де або немає інфраструктури взагалі, або переміщення по землі неможливе з міркувань безпеки. Відповідно, складнощі й ризики перевезення наземним транспортом для наших клієнтів перевищують вартість перевезення авіаційним транспортом.

Проте в контексті бізнесу це один з найменш ризикових сегментів в авіаційних вантажних перевезеннях, тому що йдеться про роботу для міжнародних гуманітарних організацій -- ООН, Всесвітньої продовольчої програми (WFP).

Збереження української ідентичності є для мене найважливішим завданням у компанії Constanta. Ми перш за все українська організація, тому віддаємо перевагу найму українських спеціалістів та щомісяця відраховуємо частину прибутків на підтримку Збройних Сил України. Нам важливо представляти нашу країну в африканському регіоні, де ми працюємо за контрактами з ООН і Всесвітньою продовольчою програмою. Також така ж стратегія буде реалізована в США.

Дій відповідно до своїх обов'язків, і те, що призначено, обов'язково відбудеться. Один з основних принципів команди управління Constanta звучить так: "Виконуй все, що в твоїх силах, та вір у свій успіх". Наш ринковий сегмент зазнає стрімких змін. Запити на перевезення виникають і зникають миттєво. Ринок функціонує приблизно так: той, хто швидше запропонує літак у кризовій ситуації в регіоні, стає авіаперевізником для конкретного клієнта. Це надзвичайно складний бізнес, і не кожен у сфері авіації готовий до таких викликів.

Наше найамбіційніше завдання – зайняти місце серед провідних вантажних авіаперевізників Європи.

Після того, як ми здобудемо перемогу, перше, що я зроблю, це візьму своїх дітей за руки і відвезу їх на нашу базу в Запоріжжі, щоб показати їм наші літаки.

Related posts