Як відбуватиметься перерахунок пенсій для українців і чому щорічні виплати втрачають свою актуальність: основні аспекти пенсійного законодавства та перспективи змін.
В Україні діюча пенсійна система приводить до значного "застарівання" виплат. При тому більша половина українців на заслуженому відпочинку отримують пенсії, якої не вистачить навіть на забезпечення базових потреб. Ситуація погіршується на фоні повномасштабної війни. Зростає кількість найбідніших: тих, хто не може дозволити собі повноцінне харчування. В першу чергу йдеться саме про пенсіонерів.
Про те, чому пенсійну систему в Україні необхідно змінювати і на які кроки можна розраховувати, читайте в матеріалі OBOZ.UA.
В Україні вже існує суттєва проблема з виплатами пенсій.
В Україні фактичний прожитковий мінімум для осіб пенсійного віку становить 4579 грн. Це сума, яка дозволяє покрити лише найосновніші фізіологічні потреби: забезпечити себе їжею, купувати засоби особистої гігієни та мати дуже обмежений гардероб. Наприклад, за методикою розрахунку прожиткового мінімуму, на рік заплановано всього два флакони шампуню (по 250 мл), а одна чоловіча куртка повинна носитися протягом 10 років. Отже, відповідно до цієї методики, межа бідності для пенсіонера складає 4579 грн. Якщо пенсійні виплати менші, цього не вистачить навіть на найнеобхідніше.
Пенсійний фонд України оприлюднив звіт, згідно з яким середній розмір пенсії на червень становить 5816,6 грн. Здається, що ця сума перевищує необхідний мінімум. Однак, на жаль, реальний стан справ виявляється набагато складнішим. Фонд готує детальнішу інформацію про розподіл пенсій серед пенсіонерів. Як з'ясував OBOZ.UA, 4 460 161 осіб отримують пенсію до 4 тисяч грн. Загалом пенсії отримують 10 263 722 українці, що означає, що 43,4% з них мають виплати нижче 4 тисяч грн. Якщо до уваги взяти тих, хто отримує до 4579 грн, то більше половини українців знаходяться в ситуації, коли їх пенсія не покриває навіть основних потреб.
Лише 37,9% пенсіонерів в Україні отримують пенсію, що перевищує 5 тисяч гривень. Таким чином, кожен другий українець, який вийшов на заслужений відпочинок, за статистичними даними опиниться за межею бідності. Виплати, які він заробив за свою трудову діяльність, не покривають навіть базових життєвих потреб.
Це серйозна проблема, яка, на жаль, залишається поза увагою в умовах повномасштабного конфлікту та бюджетного дефіциту. Складається враження, що бідність серед літніх людей сприймається як нормальне явище.
Оцінка фінансового становища родини повинна враховувати різні фактори, зокрема, з ким проживає пенсіонер та наявність додаткових джерел доходу. Про це повідомляє OBOZ.UA, посилаючись на Людмилу Черенько, докторку економічних наук та завідувачку відділу дослідження якості життя Інституту демографії та проблем якості життя НАН України.
"Найбільш вразливою до бідності є категорія осіб, які досягли 75-річного віку. З часом пенсіонери старших вікових груп втрачають здатність працювати, у тому числі займатися обробкою своїх присадибних ділянок. Проте стверджувати, що усі пенсіонери, які отримують менше 4,5 тис. грн, автоматично вважаються бідними, було б неправильно. Бідність - це поняття, яке потрібно розглядати в контексті сімейної ситуації", - зазначає Черенько.
Представники Мінсоці, що спілкувалися з OBOZ.UA, зазначають, що існує певна проблема з людьми старшого віку. Пенсії швидко втрачають свою актуальність. Більшість українців отримує пенсії за єдиною формулою. Для визначення розміру виплати беруть середню зарплату за останні три роки (яка становить 13 559,41 грн), множать її на стаж у роках, на 1% і на співвідношення особистої зарплати до середньої. Наприклад, цього року українець із 35-річним стажем та середньою пенсією отримає 4745 грн.
У 2020 році середня зарплата за попередні три роки становила 7669,1 грн. Таким чином, пенсія для осіб із 35-річним стажем і середньою зарплатою складала 2684,1 грн. У 2021 році цю пенсію підвищили на 11% у рамках щорічної індексації, а в 2022 році - на 14%. У 2023 році підвищення склало 19,7%. У 2024 році пенсія знову зросла на 7,9%, досягнувши 4386 грн.
Два пенсіонери з однаковим трудовим стажем, які обидва отримували середню заробітну плату, виходять на пенсію і отримують різні суми: 4745 грн (нещодавно вийшли на пенсію) та 4386 грн (вийшли на пенсію у 2020 році). І з кожним наступним роком ця різниця між новими та старими пенсіями тільки збільшується.
Пенсійна реформа призупинена, а підвищення пенсій не вплине на найменш забезпечені верстви населення.
В 2025-му в Бюджетній резолюції не передбачили збільшення мінімальної пенсії. Це може призвести до того, що всі українці, які малі зарплати або невеликий стаж, ризикують стати ще біднішими. При тому очікується проведення щорічної індексації (її розмір залежить від темпів зростання зарплат та інфляції). Разом з тим не стали скасовувати і вікові доплати.
Що стосується системного рішення, то поки що отримано лише негативні новини. Як повідомляє OBOZ.UA, пенсійна реформа, що мала на меті поліпшення умов для літніх пенсіонерів, наразі залишається "в очікуванні": відсутність політичної волі та згоди серед партнерів гальмує її реалізацію.
Водночас, у зв'язку з необхідністю економії бюджетних ресурсів, спостерігається тенденція до зменшення доходів осіб, які вже опинилися за межею бідності. Для українців, які досягли віку 80 років і більше, існує доплата у розмірі 570 грн, але цієї суми виявляється недостатньо для компенсації знецінення виплат.
"Ця доплата, звісно, не може повністю покрити всі витрати. Проте, вона є кращою альтернативою, ніж її відсутність. Ця сума хоч трохи допомагає. З віком потреби, безумовно, можуть збільшуватися. Наприклад, виникає необхідність у придбанні більшої кількості лікарських засобів", - зазначає Черенько.
Зазначимо, зараз в Україні діє тільки солідарний рівень пенсійного забезпечення. Працюючі віддають єдиний соцвнесок зі своєї зарплати в розмірі 22%. Ці кошти потрапляють в Пенсійний фонд і одразу ж розподіляються між отримувачами виплат. Така система може стабільно працювати в ситуації, коли на одного пенсіонера є приблизно двоє працюючих.
В Україні один пенсіонер фінансується лише одним працюючим громадянином. Це відбувається в умовах, коли більшість українців вказують у деклараціях мінімальний рівень зарплати. Внаслідок цього вони роблять внески на соціальне страхування в найменшому обсязі. Така ситуація призводить до суттєвого збільшення дефіциту Пенсійного фонду.
Навіть економічно розвинуті країни Європи не можуть забезпечити високі пенсії тільки за рахунок солідарного рівня. Саме тому існують приватні та державні накопичувальні фонди. Тобто частина зарплати віддається на пенсії діючим пенсіонерам, а ще частина - надходить на персональний пенсійний рахунок. В такій системі працюючий при виході на заслужений відпочинок може отримувати одразу дві пенсії: з солідарного та накопичувального рівнів.
В головному законі про пенсійне забезпечення передбачено, що в Україні мають працювати і солідарний, і накопичувальний рівні. Але за десятиріччя влада так і не ввела обов'язковий накопичувальний рівень. В результаті ситуація з розміром пенсій погіршується чи не щорічно, при тому дефіцит Пенсійного фонду зростає.