Як Росія отримує вигоду з викраденого українського зерна: WSJ розкриває деталі схеми
Війна, що розгортається під егідою Москви, підтримує власне існування, адже союзники та прихильники отримують вигоду від ресурсів, видобутих на захоплених українських землях.
Окрім війни з вибухами та постійними обстрілами українських міст триває й економічна боротьба. Росія та її партнери продали майже на 1 мільярд доларів вкраденого на тимчасово окупованих територіях України зерна.
Видання The Wall Street Journal пише, що Москва торгує краденим українським зерном через російську верф, компанію, пов'язану з Революційною гвардією Ірану, та кримського бізнесмена, який торгує із Сирією та Ізраїлем, а ще одна компанія продає через ОАЕ.
Визначити точну комерційну цінність розкрадань в Росії є складним завданням. З 2022 року Російська Федерація безпосередньо експортувала не менше 4 мільйонів тонн зернових та інших товарів з анексованих територій України на міжнародні ринки, що принесло їй прибуток у розмірі приблизно 800 мільйонів доларів, заявив Маркіян Дмитрасевич, заступник міністра аграрної політики України.
Набагато більше було експортовано суходолом або невеликими суднами, за даними української некомерційної організації Texty, яка оцінює загальну вартість вкраденого Росією зерна в 6,4 мільярда доларів.
Незаконна торгівля сільськогосподарською продукцією із Росії починається на українських фермах. Окупанти або змушують фермерів продавати врожай за цінами нижчими за ринкові, або крадуть його, іноді під дулом пістолета.
Російська сторона стверджує, що в першій половині року направила до Туреччини 15 суден з Маріуполя, перевізши 81 000 тонн пшениці. Проте офіційна Анкара забороняє заходити судам в окуповані українські порти і підтримує співпрацю з Києвом. Одночасно, український прокурор Ігор Поночовний у червні розпочав моніторинг турецького судна Usko MFU, яке, за його підозрами, могло бути залучене у транспортування вкраденого зерна з Севастополя.
Під час проведення обшуку на судні Usko MFU українські прикордонники виявили документи, які підтверджують, що це судно вирушило з Севастополя до Туреччини в листопаді минулого року, перевозячи 2100 тонн насіння соняшника та пшениці, які можуть оцінюватися в близько півмільйона доларів. У липні цього року прикордонники України затримали Usko MFU.
Україна чинить дипломатичний тиск на країни-імпортери. За останні два роки Єгипет, Ізраїль та Ліван або скасували відправку вантажів, або припинили закупівлю зернових вантажів.
Представник Міністерства закордонних справ Георгій Тихий повідомив, що Ліван вирішив перейти на українське зерно. Своєю чергою, Єгипет відмовився від окремих поставок зерна з територій України, які перебувають під окупацією Росії.
При цьому Іран і Сирія заявили, що не дотримуватимуться санкцій. Іран постачав Кремлю смертоносну зброю, яка підвищила здатність Росії вражати військові та цивільні цілі в обмін на зерно. Тегеран купує ячмінь у Криму по 140 доларів за тонну, що на 34% нижче за ринкові ціни, сказала Катерина Яресько, аналітик SeaKrime.
Ємен стає новим напрямком для експорту з Криму. Відповідно до інформації, отриманої з судноплавних реєстрів, у червні російське судно "Зафар" доставило партію зерна до порту Ас-Саліф, який знаходиться під контролем хуситського угруповання.
У міру того, як Київ посилює заходи, експортери вдаються до все більш складних тактик ухилення, таких як пересилання зерна до Росії та змішування його із законними продуктами перед перепродажем. Українська влада щосили намагається не відставати.
Дослідники NDR зазначили, що до завершення 2022 року загарбники могли вивезти з українських територій, які вони контролюють, близько 1,8 мільйона тонн зерна.
Неодноразово надходили повідомлення про те, що для подібних дій Росія використовує кораблі "Матрос Позинич" та "Михаїл Ненашев". Українські правоохоронні органи висунули підозри капітанам цих суден. У Державному департаменті США, окрім цих двох кораблів, також згадували судно "Матрос Кішка".
У вересні 2022 року Україна наклала арешти на російські кораблі "Амур 2501", "Олександр Грін", "М. Андрєєв", "Федор", "Св. Костянтин" та "Капітан Корчин", які вивозили зерно з портоокупованого Криму.