Запам’ятати не вдасться: педагог поділилася, як відбувається мовний іспит у Великій Британії та чому Україні є потенціал для розвитку.
Українська педагогиня Надія Майбогіна, що проживає у Великій Британії, поділилася своїм досвідом щодо іспиту з англійської мови в школах цієї країни. У більшості навчальних закладів Великої Британії учні проходять іспит AQA, створений незалежними освітніми організаціями.
Учень має володіти відточеним письмом, знатися на художніх засобах та стуктурі тексту. Водночас він не передбачає перевірку граматики через численні правила і виключення з них, як в Україні, написала педагогиня у Facebook.
За її словами, виконати усі завдання можливо лише за наявності багатого словникового запасу. Структура екзамену обумовлена двома основними цілями у вивченні мови: навчитися читати (секція А) та писати (секція Б).
"Навичка читання охоплює процес від розпізнавання мовних символів до глибокого розуміння авторських смислів, прихованих "між рядків" у складних текстах. Навичка письма включає створення текстів, що варіюються від простого написання символів до складних різноформатних робіт, здатних ефективно виконувати свою функціональну мету", - розповіла вчителька.
Екзамен містить усього 5 завдань і поділяється на дві частини, які проводять у різні дні: Paper 1 та Paper 2. Вони присвячені різним типам текстів.
Учні у Великій Британії повинні не лише виявляти думки автора в текстах, а й детально аналізувати використовувані ним прийоми. Важливо ставити собі запитання на кшталт: "Яким чином автор описує певні явища?" або "Яка структура тексту, коли мова йде про опис чогось?" Це означає, що школярі повинні бути ознайомлені з багатьма літературними прийомами, мовними засобами та структурними техніками.
"Завдання створення індивідуального тексту є відображенням того, наскільки учень освоїв майстерність написання якісних творів, враховуючи всі його складові," – підкреслила Майбогіна.
Розділ "Читання текстів". Для виконання читання художнього твору обсягом від 500 до 800 слів відводиться 15 хвилин. На іспиті з нехудожніх текстів пропонуються два тексти схожого обсягу: один з сучасності, а інший з XVIII або XIX століття.
Перші чотири завдання спрямовані на оцінку навичок читання:
- розпізнавання фактів щодо певної теми (4 хвилини);
- порівняння певного соціального аспекту у двох текстах: сучасному та несучасному (9 хвилин);
Аналіз авторського висловлювання та його трактування здійснюється через призму того, як автор передає свої думки: через тон, ритм тексту та застосовані літературні засоби. Письмові відповіді мають містити детальне пояснення, як ці елементи сприяють автору у висвітленні певних тем, досягаючи як явних, так і прихованих намірів (8-9 хвилин).
- розпізнавання та інтерпретація авторського задуму через те "як автор структурував текст для опису чогось": структурні техніки художніх текстів (основні з яких: cinematique - синематичні техніки, flashback - ретроспектива, foreshadowing - передвістя, recurring motifs - повторювані мотиви, frame narrative - рамкова розповідь, juxtaposition - зіставлення, linear/non-linear structure - лінійна/нелінійна структура, cliffhangers - напружена кінцівка / обірвана кінцівка) (9 хвилин);
- Аналіз теми в різних текстах через інтеграцію мовних і структурних прийомів. Для реалізації цього процесу необхідно володіти широким словниковим запасом і розвинутою інтелектуальною зрілістю учня, що не може бути досягнуто лише завдяки простому "натаскуванню".
Створення оригінального тексту. Вам необхідно написати унікальний текст обсягом 3-4 аркуші, виходячи з заданої теми або ілюстрації. На виконання цієї роботи виділяється 45 хвилин. Сюжет повинен мати чітку структуру та бути насиченим різноманітними художніми елементами.
"Це здійсненно лише завдяки надзвичайно розвиненій уяві та вмінню перетворювати її на якісний текст, який повинен буквально вирувати у вас. Такого результату можна досягти лише через тривале читання подібних творів та регулярну практику письма," – поділилася своїми думками викладачка.
Кожне виконане завдання оцінюється за 4 рівнями якості, яка визначається не тільки аргументованою відповіддю, а й тим наскільки витончену (sophisticated) лексику демонструє учень у відповідях. Щоб скласти екзамен, необхідно набрати більше 50% від сукупної кількості балів.
У перших чотирьох завданнях граматичні помилки не підлягають оцінюванню. Лише фінальне завдання оцінюється з урахуванням 60% за його зміст і структуру, а 40% за правильність граматики. Таким чином, граматика впливає лише на 20% від загальної оцінки.
Як повідомляло OBOZ.UA, Надія Майбогіна поділилася своїм досвідом, розкриваючи відмінності між учнями Великобританії та України.