Чи варто коригувати тиск у шинах перед зимовим сезоном: кілька корисних рекомендацій.
На перший погляд, питання корекції тиску в шинах із настанням холодів може здаватися тривіальним. Проте, згадуючи про основи фізики, що свідчать: зниження температури на кожні 10°С спричиняє зменшення тиску на 0,1 атм, виникають певні сумніви. Особливо, враховуючи, що ми зазвичай змінюємо шини або при "плюсових" температурах, або при нульових. Як же вчинити в такій ситуації?
Зазначене зменшення тиску в 0,1 атм на кожні 10 градусів зниження температури є незначним показником, який не має істотного впливу на функціонування автомобіля чи термін експлуатації шини. Насправді, величина 0,1 атм часто потрапляє в межі похибки більшості манометрів, що використовуються автомобілістами та у бюджетних сервісах з ремонту шин. Якщо ж ми розглядаємо ситуацію з літньою спекою і потенційним підвищенням тиску, то цей показник взагалі можна вважати неважливим.
Але ми говоримо про зиму, коли тиск у шині (хай навіть теоретично) може знизитись. При тому саме низький тиск більш шкідливий для шини: через нього покришка нагрівається і перегрівається, через нього боковини змушені дужче зминатись і весь каркас працює з надмірним навантаженням. Шина з низьким тиском може нагрітися настільки, що станеться поступове розшарування її конструкції і вона стане непридатною до використання.
Між тим, внаслідок морозу за несприятливого збігу обставин тиск у шині може впасти більше ніж на 0,2 атм, а це вже буде неприпустимо. Наприклад, якщо ви перевзували машину в зимові шини і накачували їх за температури +8 +10 С, а на дворі сьогодні маєте -10 С, то ви вже отримуєте зниження тиску на 0,2 атм. Додайте сюди ймовірність похибки манометра не на вашу користь - і ось ваше колесо (а то й декілька) вже у зоні ризику. Тобто як мінімум шина на шляху до значного скорочення ресурсу.
З іншого боку, шина з неправильним тиском не буде працювати так, як було задумано її виробниками. І для зимніх моделей це особливо суттєво: якщо одна шина з чотирьох матиме інший опір коченню чи інше зчеплення з дорогою, автомобіль отримає схильність до розвертання на слизькій дорозі.
Коли мова заходить про вимірювання тиску, корисно згадати про одиниці, які використовуються для цього. В Україні, як і в багатьох інших країнах континентальної Європи, зазвичай застосовують бари (бар) або атмосфери (атм) для вимірювання тиску. Ці одиниці є вельми схожими (1 бар = 0,98692 атм), тому в повсякденному житті зазвичай не звертають уваги на різницю між ними.
В англомовних країнах зазвичай застосовується одиниця PSI — фунт на квадратний дюйм. Манометри часто мають основну шкалу, що використовує саме це градуювання, тому важливо бути уважним і вибирати відповідні значення.
Враховуючи наведені вище розрахунки, проблеми з тиском у шинах під час української зими не повинні вас турбувати. Єдине, що необхідно зробити, коли настане стабільна зимова погода, це перевірити тиск у колесах при температурі -5 -7 С. Рекомендується "обнулити" зимові показники, встановивши за допомогою надійного манометра тиск, рекомендований виробником. Таким чином, навіть якщо температура знизиться на 10 градусів або підвищиться на таку ж величину, тиск у шинах залишиться в межах допустимого коливання 0,1 - 0,15 атм. Ще одним простим варіантом є попереднє підвищення штатного тиску на 0,1 - 0,15 атм з початком морозної погоди.