Десята спроба Starship: чи стане вона кроком уперед для Маска в його марсіанських амбіціях, чи це всього лише ще один експеримент? Розглядаємо деталі.


Після серії невдач мільярдер Ілон Маск нарешті досяг значного успіху: його найпотужніша ракета Starship здійснила перший політ у космос, виконала ряд поставлених завдань і повернулася на поверхню води. Втім, до регулярних запусків, а також до експедицій на Марс, ще залишається чимало роботи.

Запуск IFT-10 (Integrated Flight Test-10) відбувся 26 серпня з космодрому Starbase у Техасі. Ракета досягла суборбітальної траєкторії, розгорнула симулятори супутників і виконала важливі випробування. Проте, незважаючи на певні досягнення, місія закінчилася не зовсім вдало: під час входу в атмосферу стався вибух у відсіку двигунів, що призвело до пошкодження корабля, проте він зміг приземлитися.

У будь-якому разі, це важливий етап, який наближає до реалізації мрії засновника SpaceX Ілона Маска про створення колонії на Марсі. Проте він також акцентує увагу на тому, скільки ще зусиль потрібно вкласти. Більше інформації з цього приводу надасть Еспресо.

Starship є повністю багаторазовою космічною системою, створеною компанією SpaceX. Вона складається з двох ключових елементів: надпотужного бустера Super Heavy (перший ступінь) та самого космічного корабля Starship (другий ступінь).

Висота ракети досягає 121 метра, а її вага з паливом становить приблизно 5000 тонн, що робить її найпотужнішим носієм у всій історії. У конструкції використовуються двигуни Raptor, що функціонують на рідкому метані та рідкому кисні.

Ідея Starship бере початок у 2000-х роках, коли SpaceX почала розробку надважких багаторазових ракет для зниження вартості космічних польотів. Спочатку концепція називалася Interplanetary Transport System (ITS) у 2016 році, потім Big Falcon Rocket (BFR) у 2017-му, і нарешті Starship у 2018-му.

Розробка ведеться ітеративно методом спроб і помилок: SpaceX будує прототипи, тестує їх і швидко вносить зміни на основі даних. Це дорожче, але пришвидшує роботу. Головна мета - створити систему, здатну доставляти до 100-150 тонн вантажу на низьку навколоземну орбіту, з можливістю дозаправки в космосі для далеких місій. Зазначимо, що вантажний Boeing 747-8F може перевозити близько 137 тонн, а знищений український An-225 ("Мрія") міг доставити навіть 250 т. Тобто по суті Starship - це як вантажний літак для космічних польотів.

Не дивно, що мета Starship є надзвичайно амбітною, адже ця ракета є важливим елементом планів Ілона Маска щодо колонізації Марса. Вона призначена для перевезення людей і вантажів, що має сприяти створенню самодостатньої колонії на червоній планеті. Додатково, NASA обрала Starship для програми Artemis, використовуючи її як посадковий модуль для висадки астронавтів на Місяць, з планами на Artemis III, що запланована на 2027 рік.

Ракета може бути застосована для швидкісних суборбітальних перевезень на нашій планеті, наприклад, забезпечуючи подорож з Лос-Анджелеса до Сіднея всього за 30 хвилин, або ж для запуску супутників Starlink та інших корисних вантажів.

Запуск Starship от SpaceX, источник фото: Reuters.

Програма Starship пройшла через численні невдачі: з 10 запусків до серпня цього року 5 були відносно успішними, а 5 - дуже провальними.

Ранні тести, як IFT-1 (квітень 2023), закінчилися вибухом через втрату контролю над двигунами та структурні проблеми. IFT-2 і IFT-3 мали проблеми з витоками палива та блокуванням фільтрів рідкого кисню, що призводило до пожеж і руйнування.

У 2025 році проблеми посилилися: IFT-7 (січень) вибухнув через пожежу в задній частині другого ступеня, спричинену гармонійними коливаннями та витоками палива. А IFT-8 (березень) зазнав подібної долі - вибух у задньому відсіку через пошкодження високотисного резервуара азоту.

IFT-9 (травень) досяг більших висот, проте втратив управління через раптове збільшення тиску в носовій частині та витік метану, що призвело до катастрофи на висоті 59 км.

У червні 2025 року стався вибух прототипу корабля (Ship 36) під час статичного випробування, що стало наслідком ушкодження паливної системи.

Невдачі часто траплялися через витоки пального, надмірні вібрації під час польоту та проблеми з тиском у баках. Однак кожен провал надавав важливі дані для вдосконалення: SpaceX оновлювала дифузори, теплоізоляцію, системи тиску та матеріали теплового щита. Тобто постійно вносячи зміни.

Тест IFT-10, який спочатку був запланований на червень цього року, був відкладений у зв'язку з вибухом Ship 36 та невдалими попередніми запусками. Перша спроба запуску, що відбулася 24 серпня, була скасована через несправність наземного обладнання (витік рідкого кисню), а друга спроба 25 серпня не відбулася через несприятливі погодні умови.

Третя спроба 26 серпня о 18:30 за місцевим часом (Техас на приватному космодромі) пройшла успішно: ракета з Booster 16 і Ship 37 злетіла.

Мільйони глядачів спостерігали за польотом ракети в режимі реального часу.

Політ тривав близько години: після розділення ступенів Super Heavy виконав контрольований спуск і м'яке приводнення в Мексиканській затоці, тестуючи різні конфігурації двигунів (лише 2 з 3 центральних для посадки).

Космічний апарат активував вісім симуляторів супутників Starlink, здійснив повторний запуск двигуна Raptor у відкритому космосі та перевіряв тепловий щит, зменшивши кількість плиток.

Однак на 47-й хвилині, під час входження в атмосферу на висоті 90 км, стався вибух невідомого походження у двигуновому відсіку, пошкодивши частину корабля.

Незважаючи на це, Корабель 37 зумів вижити, приземлившись в Індійському океані, а потім, як і планувалося, вразливо вибухнув (інженери ввели в дію систему аварійного завершення місії).

ілюстрація, як виглядатиме колонія на Марсі з ракетами Starship, фото: SpaceX

Фахівці вважають останній тест важливим прогресом, зважаючи на численні попередні невдачі, проте підкреслюють, що до досягнення Марса ще потрібно подолати чимало перешкод.

В публікації The New York Times зазначається, що компанія мільярдера на деякий час змусила замовкнути деяких своїх критиків, які висловлювали сумніви щодо можливих серйозних інженерних проблем проєкту Starship. Через ряд невдач багато експертів почали ставити під сумнів життєздатність цієї ракети та космічного корабля, вказуючи на те, що Маск повторює помилки NASA, яке 50 років тому намагалося реалізувати аналогічний амбіційний проєкт.

Експерти з NASA вважають, що успішне розгортання вантажу та перезапуск двигуна наближають людство до Марса, але мало хто з них вірить, що це станеться найближчими роками. Ключовими будуть майбутні тести дозаправки в космосі. Бо без цього Starship може досягти лише низької навколоземної орбіти. Перш ніж вирушити до більш віддалених пунктів призначення, його баки мають бути заправлені, а це значить запуск кількох Starship, де одні в ролі бензоколонки, а інші - в ролі мандрівників.

"Компанії доведеться запустити від 10 до 20 надважких танкерів-заправників для заправки посадкового модуля Starship, який будується для програми NASA Artemis та має намір потрапити на Місяць. Багато спостерігачів сумніваються, що система буде вдосконалена вчасно для посадки на Місяць у 2027 році, і, можливо, не раніше, ніж китайці розпочнуть власну місію на Місяць наприкінці десятиліття", - песимістично оцінюють прогрес у CBS News після розмови з кількома керівниками та інженерами NASA.

Ілон Маск у прямій трансляції SpaceX визнав, що "залишаються тисячі інженерних проблем, які є невирішеними як для корабля, так і для ракети-носія", однак він вірить у те, що компанія здатна швидко подолати ці виклики і поки не зміщує офіційних графіків пов'язаних з Місяцем та Марсом. Запуск місії Artemis III наразі заплановано на 2027 рік, щодо Марсу то останній прогноз Маска такий:

Існує тільки мала ймовірність того, що Starship здійснить свій перший політ з екіпажем (разом із роботами Optimus) вже в листопаді-грудні 2026 року. Швидше за все, безпілотний політ відбудеться приблизно через 3,5 роки, тобто орієнтовно у 2028 році, а пілотований політ - через близько 5,5 років, у 2030 році.

Проте Тодд Гаррісон, старший науковий співробітник Американського інституту підприємництва, зазначає, що затримки у розробці Starship майже напевно призведуть до того, що запуск Artemis III не відбудеться до 2028 року або навіть пізніше. Це відкриває можливість для Китаю випередити США у реалізації плану щодо відправлення свого космонавта на Місяць до 2030 року.

"Навіть після наступного успішного випробувального польоту, існує понад 50% шансів, що Китай досягне Місяця раніше, ніж NASA зробить це з Artemis III. Якщо це станеться, то це не кінець світу. Але це скоріше психологічний удар. Постійні та методичні кроки Китаю можуть призвести до того, що він також може першим створити базу на Місяці", - вважає аналітик.

Томас Мур, науковий кореспондент Sky News, позитивно оцінив 10-те випробування Starship, але також зазначив, що "ракета ще не довела свою готовність до польотів на Місяць і Марс".

Related posts