Літак Дональда Трампа, відомий як Air Force One, чи дійсно він є найкраще захищеним літаком на планеті?
Дональд Трамп отримав нову модифікацію Air Force One від Катару. Цей двоповерховий Boeing 747-8 не має систем для протидії ядерній загрозі, але включає п'ять розкішних віталень. Тим часом, президент США все ще користується старим Air Force One, який було збудовано 35 років тому. Чи дійсно літак Трампа можна вважати найзахищенішим у світі, враховуючи нинішню ситуацію, коли знову активізувалися розмови про ядерні випробування та загрози?
Публіку вражають відомі характеристики "борту номер один" Boeing VC-25A, але багато речей у внутрішньому обладнанні літака залишається суворою таємницею.
Фокус представив переклад статті "Борт номер один президента США — найзахищеніший літак у світі?" автора, експерта з військових питань Гаррісона Касса, для порталу The National Interest. Касс детально описав можливості цього надзвичайно захищеного літака, який обслуговує президента, і розкрив, чи зможе він витримати ядерний апокаліпсис.
Зовні "борт номер один" виглядає як відшліфована до блиску версія Boeing 747, широкофюзеляжного літака, на якому напевно літав кожен пасажир комерційних авіаліній, -- лише в блискучій синьо-білій президентській лівреї. Але під цивільною оболонкою президентського Air Force One ховається один з найбільш модифікованих літаків усіх часів. Цей Boeing 747 настільки змінили, що у нього залишилося мало спільного з комерційним авіалайнером-предком. Літак під офіційною назвою VC-25A є справжньою військовою платформою.
VC-25A вперше з'явився на озброєнні у 1990 році, в період президентства Джорджа Буша-старшого. Цей літак, який базується на моделі 747-200, пройшов значну модифікацію на заводі Boeing у Вічіті, що зробило його унікальним. На відміну від звичайного 747, що може вмістити сотні пасажирів, VC-25A розрахований на менш як сто осіб, включаючи персонал, агентів секретної служби, представників медіа та, звісно, самого президента.
Вантажопідйомність "борту номер один" значно обмежена, оскільки більша частина внутрішнього обсягу зайнята системами зв'язку, житловими зонами та резервним обладнанням безпеки. Навіть сама архітектура літака була переосмислена, щоб витримувати загрози, з якими комерційний авіалайнер, ймовірно, ніколи не зіткнеться.
VC-25A забезпечує справжню безпеку. Його конструкція та електричні системи захищені від електромагнітних імпульсів (ЕМІ), що дозволяє літаку продовжувати польоти навіть після ядерного вибуху чи масштабної кібератаки. Наявність резервних джерел живлення, систем керування польотом та зв'язку гарантує, що у разі виходу з ладу однієї з систем, інша зможе миттєво взяти на себе її функції. Крім того, VC-25A має можливість повітряного заправлення, що забезпечує йому практично необмежений радіус дії та здатність літати без зупинок протягом кількох днів за потреби. На відміну від цього, звичайний 747 змушений приземлятися кожні кілька тисяч кілометрів і потребує цивільної інфраструктури для обслуговування та ремонту.
На відміну від звичайного пасажирського літака, VC-25A має підвищену стійкість завдяки комплексу секретних оборонних технологій. Серед них - системи радіолокаційного попередження, пристрої для створення електронних і інфрачервоних перешкод, а також установки для запуску фальшивих цілей і дипольних відбивачів, що забезпечують захист від наближаючих ракет. Вікна цього літака посилені, інтер'єр може бути легко броньований, а системи вентиляції та кисневого забезпечення здатні ефективно фільтрувати хімічні та біологічні загрози.
Кабіна пілотів і авіоніка літака також високоспеціалізовані. У кабіні пілотів встановлені модернізовані навігаційні, комунікаційні та радіоелектронні консолі, призначені для безпечного, зашифрованого з'єднання з наземними мережами і супутниками. Пілоти -- завжди офіцери ВПС -- керують VC-25A за допомогою захищених приладів, здатних протистояти перешкодам від ЕМІ або РЕБ. Кожен кабель, реле і антена посилені або дубльовані, що гарантує підтримку зв'язку літака з Пентагоном, Командуванням повітряно-космічної оборони і органами ядерного командування в разі національної кризи.
Однак слід зазначити, що це лише ті аспекти, які стали відомі широкій аудиторії. Багато характеристик літака залишаються під грифом секретності, що означає, що насправді він може бути більш функціональним і витривалим, ніж уявляється. Серед його розвинутих можливостей є вдосконалені системи електронної боротьби (ECM), знижений радіолокаційний профіль, титанова броня, самозаклеювальні паливні баки та можливості командного управління. Це не просто літак для логістичних завдань, а й надійний державний командний центр.
Актуальний президентський літак наближається до завершення свого терміну служби. В процесі знаходяться два нових літаки, відомі під позначенням VC-25B, проте їх виробництво зазнало численних затримок протягом останніх п'яти років. Ці затримки спонукали адміністрацію Трампа звернутися з проханням про надання аналогічного Boeing 747 від королівської родини Катару, яке в результаті було задоволене. Проте варто зазначити, що цей літак не є VC-25 і тепер потребує капітального ремонту, перш ніж зможе отримати сертифікацію як новий Air Force One.
Гаррісон Касс є провідним автором у сфері оборони та національної безпеки в виданні The National Interest. Він має юридичну освіту і раніше балотувався на політичну посаду. Касс служив у ВПС США як льотчик-стажист, але був звільнений з армії через проблеми зі здоров'ям. Його експертиза охоплює військові стратегії, аерокосмічні технології та глобальну безпеку. Гаррісон здобув диплом доктора юриспруденції в Орегонському університеті, а також магістерський ступінь у галузі глобальної журналістики та міжнародних відносин у Нью-Йоркському університеті.



