Резерв на 10 годин: чи підготувалися мобільні оператори до можливих "блекаутів" і чи залишиться зв'язок?


Які дії мали вжити оператори?

Для підготовки до потенційних тривалих відключень електроенергії українські оператори повинні встановити генератори та удосконалити свої мережі, заявила Лілія Мальон, голова Національної комісії з регулювання електронних комунікацій, радіочастотного спектра та послуг поштового зв'язку (НКЕК).

"Оператори були надані вимоги щодо забезпечення: йдеться про акумулятори та генератори," - поділилася вона.

З 2023 року НКЕК здійснює оцінку готовності підприємств до роботи в умовах "блекаутів", повідомила Мальон. Це включає наявність джерел резервного електропостачання, запасів пального, мобільних ремонтних команд та достатньої кількості кадрів.

"Ми бачимо, що оператори дійсно вкладають багато у забезпечення роботи мереж під час відключень. Але завжди впираємося у людей, бо люди - це найбільша цінність", - наголосила голова НКЕК.

Інженери, що працюють на вишці мобільного зв'язку (фото GettyImages)

Навіть з наявністю резервного живлення, базові станції мобільного зв'язку не здатні функціонувати безкінечно. Акумулятори мають певний обмежений термін служби, а генератори потребують пального та регулярного обслуговування, зазначила вона.

Тому під час тривалих відключень електрики мобільний зв'язок слід сприймати не як гарантовану послугу, а як тимчасову можливість залишатися на зв'язку, наголосила Мальон. Голова НКЕК звернулася до українців із проханням відповідально користуватися мобільним інтернетом під час відключень.

"Уникайте зайвого контенту, адже в цей період зв'язок є питанням виживання," - зазначила Мальон.

Секретар Ради національної безпеки і оборони України Рустем Умєров розповів про підготовку операторів мобільного зв'язку до ситуацій з відключеннями електрики. Він повідомив, що під час засідання Ставки Верховного головнокомандувача було ухвалено рішення про збільшення кількості базових станцій, оснащених резервними джерелами живлення.

Оператори мобільного зв'язку Київстар, Vodafone та lifecell оголосили про значний прогрес у забезпеченні своїх базових станцій акумуляторами та генераторами. Відповідно до інформації, наданої компаніями, середній час функціонування станцій на батарейному живленні коливається від 6 до 10 годин, що залежить від типу обладнання та навантаження мережі.

"Коли відбуваються відключення електроенергії, деякі користувачі переходять з фіксованої мережі на мобільну, що призводить до підвищення навантаження і швидшого розряду акумуляторів," - зазначили представники "Київстар" у коментарі для РБК-Україна.

За інформацією Vodafone, 95% базових станцій здатні функціонувати автономно до 10 годин, тоді як інші мають запас енергії на 4-6 годин.

Про майже аналогічну готовність заявили у lifecell - 94% мережі здатні працювати до 10 годин без зовнішнього живлення. "Ключові базові станції продовжать працювати й надалі, але покриття буде значно менше", - зазначили у компанії.

Мобільна базова станція оператора зв'язку (зображення GettyImages)

Оператори значно розширили свої резервні потужності. Lifecell придбав 48 тисяч літієвих акумуляторів і збільшив кількість генераторів на критично важливому обладнанні у 75 разів у порівнянні з 2022 роком. "Київстар" встановив більше ніж 241 тисячу акумуляторів на базових станціях та понад 3,5 тисячі генераторів на об'єктах мережі, які не є критичними.

Vodafone збільшив парк акумуляторів у вісім разів і має понад 3 тисяч генераторів. В компанії також використовують ШІ для регулювання навантаження обладнання.

"Система автоматично регулює споживання електроенергії залежно від навантаження на базову станцію. Це економить споживання електроенергії від мережі, оптимізує заряд батарей та продовжує час їх автономної роботи", - пояснили в Vodafone.

Окрім обладнання, оператори посилили інженерні служби та аварійні групи. Vodafone створив 233 аварійні бригади, lifecell збільшив кількість мобільних груп і забезпечив їх додатковим обладнанням, а в "Київстар" готові залучати технічні команди з інших регіонів і підрозділів у разі потреби.

Також оператори мобільного зв'язку тестують альтернативні джерела енергії, щоб зменшити залежність від мережі та пального. У "Київстар" є обладнання, яке живиться від сонячних і вітрових систем.

"Ці пілотні ініціативи, зокрема, були реалізовані в Одеській, Львівській та Черкаській областях. У Одеській області дві станції мобільного зв'язку обладнані системами, які забезпечують повну автономність живлення за рахунок сонячної енергії", - повідомили в компанії.

Аналогічні ініціативи реалізуються і в Vodafone. Компанія успішно завершила випробування сонячних електростанцій для базових станцій та приступила до їх монтажу на перших ста об'єктах.

У компанії lifecell активно досліджують нові альтернативні джерела енергії. "Минулого року ми здійснювали експерименти з живлення базових станцій за допомогою електромобіля," - повідомили представники Lifecell.

Related posts