Рік виживання: чому Nissan опинився на межі банкрутства.


У 2010 році Nissan представив свій компактний хетчбек Leaf, ставши одним з перших, хто розпочав нову еру електричних автомобілів. Сьогодні, через майже 15 років, компанія виявилася в тіні конкурентів на цьому ринку і опинилася на межі зникнення. Як відбулося таке падіння?

Японський автовиробник Nissan зіткнувся з фінансовою та операційною кризою - топменеджери дають компанії лише 12-14 місяців, аби вижити. Але для цього необхідно подолати "ідеальний шторм" проблем: падіння продажів, рекордне накопичення боргів та зростаючу конкуренцію на світовому ринку.

Попри те, що керівництво концерну впроваджує рішучі заходи для зменшення витрат з метою стабілізації, учасники ринку висловлюють сумніви щодо того, чи вистачить цих ініціатив.

Яка ж основна причина кризи? Експерти одностайно вказують на те, що Nissan, подібно до інших великих японських брендів, таких як Toyota та Honda, опинився в непередбачуваній ситуації через раптовий перехід від двигунів внутрішнього згоряння до електричних технологій та швидкий розвиток китайських виробників електромобілів.

Трійка Toyota-Honda-Nissan продовжувала орієнтуватися на моделі з двигунами внутрішнього згоряння та гібридні версії. На початку це допомогло збільшити обсяги продажів у США, проте тепер ці автогіганти виявилися значно позаду Tesla та китайських виробників на території електромобілів.

Чому Nissan опинився на межі банкрутства? Хто може стати рятівником і чому цим планам може завадити перемога Трампа на виборах в США?

Успіх Leaf у 2010 році заспокоїв керівництво компанії. Там були впевнені, що революція на ринку електрокарів розвиватиметься поступово, тому зосередилися на не квапливомупоступовому розвитку бензиново-електричних гібридів.

Відтоді Nissan на ринку електричних автомобілів виявився майже безнадійно позаду Tesla, Toyota та китайської компанії BYD, реалізувавши лише 130 тисяч електрокарів у 2023 році. Для порівняння, продажі Tesla досягли вражаючих 1,81 мільйона одиниць.

Генеральний директор Nissan Макото Усіда згодом визнав, що компанія не змогла передбачити стрімкий ріст популярності гібридних автомобілів та електрокарів. "Ми вважали, що з часом зможемо без труднощів перейти від гібридів до повністю електричних моделей. Однак, як виявилося, наша стратегія виявилася помилковою", - поділився думками один із колишніх керівників компанії.

А у 2024 році загальні світові продажі Nissan впали на 3,8%, при цьому в Китаї, одному із критично важливих ринків, вони взагалі просіли на 14%.

Щоб запобігти падінню, у листопаді 2024 року концерн анонсував амбіційну стратегію, що передбачає скорочення витрат на 2,6 мільярда доларів. Цей план включає в себе звільнення 9 тисяч співробітників та зменшення глобальних виробничих потужностей на 20%.

"Ми маємо 25 виробничих ліній по всьому світу. Наш план полягає в тому, щоб зменшити їх операційну потужність на 20%, регулюючи при цьому швидкість роботи, тим самим підвищуючи ефективність", - пояснив віцепрезидент Nissan Хідеюкі Сакамото.

Однак це скорочення, хоча і визнається критично важливим для збереження компанії, супроводжується серйозними ризиками: зниження виробничих можливостей може ще більше підірвати конкурентоспроможність Nissan у порівнянні з Toyota та китайськими лідерами. У той же час, на ринку існують побоювання, що ці заходи можуть виявитися недостатніми і запізнілими для того, щоб уникнути катастрофи.

На тлі невтішних показників зростає і борговий тягар компанії. Очікується, що до 2026 року борги Nissan сягнуть рекордних 5,6 млрд дол. Це створює тиск на топ-менеджмент - гендиректор Усіда був змушений піти на скорочення власної зарплати на 50%, а фінансовий директор Стівен Ма взагалі йде у відставку.

Футуристичне виживання Nissan тепер буде визначатися умінням компанії пристосовуватися до швидко змінюваних умов ринку. Для відновлення необхідні сміливі кроки, стратегічні партнерства та підтримка з боку держави.

Експерти прогнозують, що найближчі місяці стануть вирішальними: або Nissan знайде шлях до відновлення, або ж його історія перетвориться на урок невдачі для автомобільної індустрії в цілому.

На фоні новин про можливий крах компанії Nissan, світові ЗМІ згадують про скандал, що спалахнув у 2018-2019 роках, пов'язаний із колишнім керівником концерну, французом Карлосом Гоном. Японська прокуратура висунула йому звинувачення у фінансових злочинах, організації кримінальних схем та привласненні коштів підприємства.

Тоді Гон добровільно з'явився у токійську прокуратуру і був заарештований, а згодом вийшов під заставу в 9 млн дол із суворими умовами домашнього арешту.

З огляду на можливість тривалого судового розгляду в Японії, де рівень обвинувальних вироків досягає 99%, колишній голова Nissan вирішив втекти до свого рідного Лівану. 30 грудня 2019 року він, одягнувшись у джинси та спортивне взуття, непомітно залишив вулиці Токіо.

Згодом його таємно вивезли з Японії в коробці для музичних інструментів і приватними літаками в обхід прикордонних і митних процедур переправили через Стамбул до Лівану, куди він в'їхав за своїм французьким паспортом.

"Мій план полягав у тому, щоб уникнути показу свого обличчя, тому мені потрібно було знайти місце для схованки. Єдиний варіант, який я зміг придумати, це заховатися у коробці або в багажі, щоб ніхто не зміг мене впізнати. Використання великої коробки, в якій зазвичай зберігаються музичні інструменти, здавалося найбільш доцільним рішенням, особливо враховуючи, що в Японії в той період проходило безліч концертів", - згадав пізніше Гон.

Він, без сумніву, відхиляє всі пред'явлені йому звинувачення. "Я наразі в Лівані і більше не бажаю залишатися в полоні японської системи, що ґрунтується на фальшивому правосудді, де винуватість визначена заздалегідь, панує дискримінація, а основні права людини ігноруються. Я не втік від правосуддя - я втікав від несправедливості та політичних репресій", - заявив він одразу після свого втечі.

Екскерівник Nissan живе в Лівані і досі. Це не лише його батьківщина, а й країна, яка не має договору про екстрадицію з Японією.

Проблеми у виробництві та фінансах Nissan ускладнюються нестабільністю його тривалої співпраці з Renault і Mitsubishi. Це стратегічне партнерство, засноване у 1999 році, стало рятівним колом для Nissan в період банкрутства та зіграло ключову роль у розширенні його присутності на ринках Японії, США та Європи.

Проте ці взаємини потерпали від нерівного розподілу акцій і прав голосу: протягом тривалого часу Renault володів 43% акцій з правом голосу у Nissan, тоді як японська компанія отримала лише 15% акцій без прав голосу в Renault, що дозволяло французькій стороні зберігати контроль.

У 2023 році, на фоні кризи у партнерів, Renault зменшила свою голосуючу частку в Nissan до 15%. Японська компанія тепер має право голосу у Renault з аналогічною часткою. Французька сторона наразі оцінює перспективи подальшого зниження своєї участі в Nissan.

Не виключено, що у такому разі Nissan доведеться звернутися за державною допомогою до Японії або США, щоб залишитися платоспроможним.

У контексті своєї стратегії залучення інвестицій, компанія Nissan у листопаді 2024 року зменшила свою частку в Mitsubishi Motors до 24%, реалізувавши 10% акцій. Це рішення дозволить Nissan скоротити витрати на 3 мільярди доларів шляхом оптимізації робочих місць та зменшення обсягів виробництва. У свою чергу, Mitsubishi має намір посилити свою автономію та переглянути свою стратегію розвитку.

Оскільки розрив колись сильного Renault-Nissan-Mitsubishi схоже, неминучий, у Nissan почали пошук нового довгострокового та стабільного інвестора - страхову групу або банк, який допоміг би пережити трансформацію.

У той же час, керівники компанії підкреслюють критичність ситуації. "Ми маємо 12-14 місяців для того, щоб зберегти нашу діяльність", - зазначив один з менеджерів у розмові з FT.

На тлі розколу з Renault рятівником може стати Honda: компанії вже працюють разом над електромобілями та програмним забезпеченням.

У Nissan не відкидають можливості, що Honda може придбати у Renault частину акцій, які остання, схоже, готова продати — вивчаються "всі варіанти". "Цей процес точно не буде простим. Зрештою, нам потрібно, щоб Японія та США приносили прибуток," — зізнався високопосадовець, що має стосунок до Nissan.

Після того як компанія не змогла скористатися недавнім бумом продажів гібридів у США, концерн планує серію ключових запусків нових моделей у найближчі місяці та роки. План Arc передбачає, зокрема, нарощення продажів компактного міського електрокара Micra та кросовера Ariya.

Новий президент США Дональд Трамп планує ввести митний тариф у розмірі 25% на всі імпортовані товари з Канади та Мексики відразу після своєї інавгурації. Під час виборчої кампанії він навіть запропонував ідею встановлення 200% мит на автомобілі, що імпортуються з Мексики, яка, до речі, щорічно постачає в Сполучені Штати більше 2,3 мільйона автомобілів.

Можливе введення нових мит не гарантує автоматичного зростання цін на автомобілі. Однак, як зазначає Business Insider, виробники мають обмежені варіанти для покриття зростаючих витрат без передачі їх на покупців.

Аналітики переконані: будь-які нові мита на торгівлю з Мексикою можуть мати катастрофічний вплив на автомобільну промисловість США. А японський Nissan, який має в Мексиці чотири заводи, постраждає чи не найбільше: кожен четвертий автомобіль бренду, виготовлений у жовтні, був зібраний саме на мексиканських майданчиках.

До того ж, виробництво машин цьогоріч різко впало на всіх основних ринках концерну, окрім Мексики, де фіксують зростання на 10% порівняно з 2023 роком.

Related posts