У Росії зростає кількість труднощів із експортом нафти: санкції позначилися на "тіньовому флоті".
Деякі країни почали виключати зі списку російські танкери, які потрапили під санкції.
Запровадження санкцій суттєво обмежує здатність Російської Федерації реалізовувати свою нафту. Навіть у "тіньового флоту" залишилося небагато можливостей для вивезення "чорного золота".
Згідно з інформацією, опублікованою виданням Business Insider, російські танкери застосовували різні стратегії для обходу санкцій та доставки російської нафти, приховуючи її походження. Серед цих методів були відключення автоматичних систем ідентифікації, надання неправдивих координат, а також передача вантажу з одного судна на інше.
Однак зараз флот, що налічує близько 1300 суден, зіткнувся з іншою проблемою - збільшенням кількості кораблів, які потрапили під санкції. Тільки на Барбадосі та в Панамі з реєстру виключено понад 100 російських суден через західні обмеження.
"Ці кораблі втрачають своє законне право на експлуатацію в даних юрисдикціях, що зменшує шанси на доступ до міжнародних портів і страхових послуг," - зазначив енергетичний аналітик Центру досліджень енергетики та чистого повітря Петрас Катінас.
За словами Амі Даніеля, генерального директора компанії Windward, російські танкери змушені змінювати прапори, щоб легально заходити в порти. Серед улюблених прапорів, які використовують судна тіньового флоту, - Панама, Ліберія, Маршаллові острови і Мальта.
Росія вже тривалий час застосовує цю стратегію, щоб обійти обмеження на ціну своєї нафти, встановлене країнами "Великої сімки" на рівні 60 доларів за барель, яке було введене в грудні 2022 року.
Кілька російських суден, які колись були зареєстровані на Барбадосі, вже перейшли під прапори Танзанії, Сан-Томе і Прінсіпі з метою уникнення санкцій.
Однак, за словами Бенджаміна Хілгенстока, старшого економіста Київської школи економіки, нещодавні санкції продемонстрували свою "високу ефективність" у виключенні суден тіньового флоту з комерційних угод.
"Експерт зазначив, що учасники ринку нафти, банки, залучені до угод, а також портові адміністрації висловлюють занепокоєння щодо можливих санкцій, якщо вони будуть мати справу з танкерами або їхніми вантажами."
Київська школа економіки повідомила, що у листопаді доходи від експорту російської нафти скоротилися на 1,1 мільярда доларів, досягнувши 14,6 мільярда доларів, що стало наслідком контрзаходів з боку США, Великої Британії та Європейського Союзу.
"Застосування єдиної стратегії 'потрійного тиску' збільшує ризики та витрати на порушення, ускладнює можливість ухилення від санкцій і підвищує рівень відповідальності судновласників і третіх країн", - зазначається в дослідженні.
За словами експертів, Захід має розширити перелік суден "тіньового флоту", які потрапляють під санкції, щоб завдати серйозного удару по нафтовим доходам Росії. Це необхідно, оскільки Москва, ймовірно, зможе зменшити короткострокові наслідки завдяки використанню схем обходу цих обмежень.
У 2024 році обсяги експорту нафтопродуктів з Росії через морський шлях знизилися приблизно на 10%. Причинами цього стали атаки українських безпілотників на великі нафтопереробні заводи, збільшення витрат на фінансування та урядові обмеження на вивіз бензину.
22 січня стало відомо, що танкери, що раніше здійснювали перевезення нафти з західних портів Росії, тепер перенаправляються на схід. Це зумовлено потребою підтримувати важливий маршрут постачання нафти до Китаю, який зазнав впливу санкцій зі сторони США.
Внаслідок цього тарифи на транспортування російської нафти марки ESPO до Китаю значно підвищилися і тепер практично в п'ять разів перевищують показники, які були до запровадження американських санкцій проти нафтового сектора Росії.
28 січня стало очевидно, що експорти російської нафти, які планували відвантаження в Азії на березень, зіштовхнулися з серйозними труднощами. Причиною цього є різкий ріст вартості фрахту танкерів, які не підпадають під американські санкції. До того ж, порти в Китаї та Індії проявляють обережність і уникають приймати судна з "чорного списку".