В ISW проаналізували результати переговорів у Стамбулі та роз'яснили, які мотиви криються за вимогами Кремля.


2 червня в Стамбулі відбулася зустріч делегацій України та Росії, під час якої було досягнуто згоди лише щодо обміну військовополоненими. Російська сторона відмовилася надати свій "меморандум", що містив умови для мирного вирішення конфлікту, до початку переговорів, що призвело до їхньої безрезультативності та ще більше затягнуло процес переговорів.

Цю інформацію надає Інститут дослідження війни (Institute for the Study of War, ISW). Експерти зазначили, що висловлені Росією пропозиції відображають давні публічні вимоги Кремля до України про суттєві територіальні та політичні компроміси, при цьому сам Кремль не пропонує жодних власних поступок.

Зазначається, що запізніло поданий Росією "меморандум" пронизаний її давньою вимогою, щоб усе було спрямовано на усунення передбачуваних нею "корінних причин" війни, а саме: розширення НАТО на схід від початку 1990-х років і передбачувану дискримінацію Україною російськомовного населення і російської культури. Кремль закликав до "денацифікації" і "демілітаризації" України від початку повномасштабного вторгнення в лютому 2022 року, й ISW раніше наголошував, що ці умови є рівносильними вимогам зміни режиму, встановлення проросійського маріонеткового уряду в Україні та суттєвих обмежень здатності країни захищати себе від майбутньої російської агресії.

Кремлівські чиновники постійно вимагали зміни "київського режиму" й неправдиво заявляли, нібито всі прозахідні українські уряди після Революції гідності 2014 року були "нелегітимними". Російський диктатор Володимир Путін та його поплічники неодноразово стверджували, мовляв, РФ не повинна укладати чи дотримуватися будь-яких угод із нинішнім "нелегітимним" українським урядом. Тож військові експерти наголошували, що будь-яка мирна угода між країнами має включати явне визнання Росією нинішнього українського уряду.

"Проте, сучасний український уряд має легітимний статус і дотримується основних положень Конституції України. Отже, вимога Росії про те, щоб Україна сформувала новий уряд перед підписанням тривалої мирної угоди, є лише ще однією спробою зміни політичного режиму", - зазначили в ISW.

Аналітики нагадали, як Путін під час виступу 14 червня 2024 року зажадав, щоб українські сили розпочали "повне виведення" з контрольованих Україною територій у Луганській, Донецькій, Запорізькій і Херсонській областях (які Кремль незаконно оголосив анексованими у вересні 2022 року). Також він зажадав, щоб Україна офіційно відмовилася від своєї мети вступити в НАТО до того, як Росія зможе погодитися на припинення вогню та мирні переговори.

Згідно з даними ISW, на 14 червня 2024 року Російська Федерація контролювала близько 75% територій чотирьох областей України, а до 2 червня 2025 року цей показник зріс до 79,8%. В даний час Україні підпорядковується залишок 20% Луганської, Донецької, Запорізької та Херсонської областей, що в сумі становить приблизно 21 616 квадратних кілометрів. Ці неокуповані території включають п'ять великих міст (Херсон, Запоріжжя, Краматорськ, Костянтинівка та Слов'янськ), де до війни проживало понад 1,3 мільйона людей, не враховуючи тисячі осіб, які живуть у малих населених пунктах і містечках у всіх цих регіонах.

З початку 2022 року російські війська не змогли продемонструвати вміння захоплювати великі міста, і їхня здатність провести успішну наступальну операцію в цьому напрямку після трьох років війни та зниження бойової готовності виглядає вкрай сумнівною. Тому Росія продовжує наполягати на вимогах, які фактично зводяться до повної капітуляції України, і буде дотримуватися цієї цілі доти, поки Путін вважає, що Росія здатна досягти військової перемоги над Україною, - підкреслили в ISW.

Як повідомляв OBOZ.UA, під час переговорів із Україною у Стамбулі Росія вкотре відмовилася від безумовного припинення вогню та зустрічі глав двох країн. Водночас сторонам вдалося домовитися про обмін полоненими "всіх на всіх" - важкопоранених, хворих і молодих військових.

Related posts