Протягом останніх кількох років в Україні спостерігається шестиразове збільшення кількості "елітних" автомобілів: Державна податкова служба активно нараховує податок у розмірі 25 тисяч гривень.


За останні кілька років в Україні кількість осіб, які зобов'язані сплачувати податок на "елітні автомобілі", зросла у 6,2 раза. Це стосується автомобілів, які не старші за 5 років і коштують від 375 мінімальних зарплат. Міністерство економіки вже опублікувало список марок автомобілів, власники яких повинні сплачувати цей податок. У матеріалі OBOZ.UA ви дізнаєтеся про діючі правила, випадки, коли можна уникнути сплати, а також про те, скільки коштів надходить до бюджету.

В Україні злетіла кількість елітних авто за час великої війни: скільки їх та які вважаються елітними

Щороку Міністерство економіки формує список автомобілів (включаючи модель, вік та тип двигуна), власники яких зобов’язані сплатити податок у розмірі 25 тисяч гривень. У 2025 році до цього списку увійшло 355 моделей, серед яких можна знайти автомобілі таких брендів, як Aston Martin, Audi, Bentley, BMW та інші (повний перелік доступний на офіційному сайті міністерства). Для порівняння, у 2022 році в списку було лише 189 марок автомобілів.

Умови оподаткування автомобілів такі: транспортний засіб не повинен бути старшим за п'ять років, а його вартість має становити не менше ніж 375 мінімальних зарплат (3 мільйони гривень). Власники можуть визначити вартість свого автомобіля за допомогою спеціального калькулятора, розробленого фахівцями міністерства. Податок сплачується один раз на рік у розмірі 25 тисяч гривень. Сума повинна бути внесена протягом 60 днів після отримання повідомлення від Державної податкової служби.

Державна податкова служба (ДПС) відповіла на запит OBOZ.UA, вказавши, що під час повномасштабної війни кількість українців, які володіють автомобілями преміум-класу, зросла майже в 6,2 рази. У 2022 році лише 1312 фізичних осіб сплачували податки за елітні автомобілі, тоді як у 2023 році ця цифра зросла до 6803, а у 2024 році досягла 8094.

Скільки власників таких авто у 2025-му, поки що невідомо. Органи, які реєструють машини (Сервісні центри МВС), зобов'язані з 1 квітня передавати інформацію в Податкову службу. "Таким чином, кiлькiсть фiзичних осiб, якi мають заплатити транспортний податок у 2025 роцi, можливо визначити тiльки пiсля отримання iнформацiї вiд органiв, що здiйснюють державну реєстрацiю транспортних засобів", - розповіли в ДПС.

Протягом останніх кількох років спостерігається зростання надходжень до державного бюджету від податку на автомобілі. Наприклад, у 2022 році українці сплатили 27,1 мільйона гривень, тоді як у 2023-му ця сума збільшилася до 84,6 мільйона гривень. У 2024 році бюджет отримав вже 136,2 мільйона гривень від транспортного податку. Якщо тенденція зростання надходжень продовжиться, цього року вони можуть перевищити 150 мільйонів гривень. Хоча в контексті загального державного бюджету України ця сума виглядає незначною, вона справляє значний фінансовий тягар на українців, які володіють дорогими автомобілями, зважаючи на велику кількість платників.

Зростає також кількість боржників: як карають тих, хто не платить податків

Кількість осіб, які мали б заплатити податок у 2022-го, становила 1312. Враховуючи ставку податку, бюджет мав би отримати 32,8 млн грн, а отримав лише 27,1 млн грн. Отже, борг становив близько 5,7 млн грн, або близько 17,4% нарахованої суми. Вже у 2024-му податок мали б сплатити 8094 особи на загальну суму 202,3 млн грн. У бюджет надійшло всього 136,2 млн грн. Отже, заборгованість склала 66,1 млн грн, або ж 32,6% нарахованої суми.

Державна податкова служба ініціює судові позови проти боржників, і лише після отримання судового рішення може здійснити арешт банківських рахунків та майна неплатника. Це означає, що навіть у випадку, якщо особа не отримувала особистого повідомлення про необхідність сплати податків, її все одно можуть змусити до розрахунків. Як зазначено в рішенні Сумського окружного адміністративного суду у справі №480/9900/24, податкова служба зобов'язана надсилати повідомлення рекомендованим листом. Якщо ж документ не був належно вручений, вимагати сплату податків не має права.

Проте, якщо Державна податкова служба спробувала надіслати вам повідомлення рекомендованим листом, але ви не були вдома під час візиту листоноші, вам все ж потрібно буде здійснити оплату.

Згідно з абзацом 2 пункту 42.5 статті 42 Податкового кодексу України, якщо пошта не може доставити документ платнику податків через відсутність посадових осіб, відмову їх прийняти документ, неможливість визначити фактичне місце перебування платника податків або з інших причин, документ вважається врученим у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення, яке містить причину невручення. Таким чином, податкове повідомлення-рішення вважається переданим відповідачу, - зазначено в судовому рішенні.

У разі, якщо податок не буде сплачено протягом 60 днів, його сума почне збільшуватись. Якщо здійснити оплату в перші 90 днів, штраф складе додаткові 10%. Після закінчення 90 днів цей відсоток зросте до 20%. Також можливий арешт автомобіля або іншого майна (це називається податковою заставою). Хоча користуватися автомобілем можна навіть під час застави, його продаж чи дарування буде неможливим.

Коли є можливість уникнути сплати: податкова служба може виставити рахунок навіть за автомобілі, які мають невисоку вартість.

Хоча на сайті Міністерства економіки доступний повний список автомобілів, за які необхідно сплачувати податок, податкові органи часто самостійно розширюють цей перелік. Наприклад, у справі № 640/21271/22 зазначено, що Державна податкова служба у Києві надіслала власнику Maserati Levante 2021 року вимогу про сплату 25 тисяч гривень податку. Варто зазначити, що на момент нарахування податку в офіційному списку фігурував лише автомобіль Levante S GranSport.

У Державній податковій службі визнали, що Maserati Levante не включено до списку, але вважають його аналогічним до моделі Levante S GranSport. "Цей автомобіль є подібним до транспортного засобу, який зазначено в Переліку легкових автомобілів, випущених не більше ніж п'ять років тому (включно), та має середню ринкову вартість, що перевищує 375 розмірів мінімальної заробітної плати", - зазначається в документах справи.

Проте суд прийняв рішення, що Державна податкова служба не має права самостійно порівнювати різні марки автомобілів. В результаті, було задоволено позов власника транспортного засобу, і податківців зобов'язали скасувати нарахування. "Суд підкреслює, що межі повноважень контролюючого органу обмежуються лише прийняттям податкового повідомлення-рішення, яке базується на інформації, що розміщена на офіційному веб-сайті Міністерства економіки України щодо автомобілів, які підлягають оподаткуванню транспортним податком", - зазначається в матеріалах справи.

У січні Тернопільський окружний адміністративний суд розглянув справу (№500/6390/24). У 2024 році громадянин України придбав автомобіль Tesla Model X. В той час у списку Міністерства економіки значився автомобіль Tesla Model X Long Range, який є окремою моделлю. Автомобіль було куплено за 47,4 тисячі доларів, що на той момент відповідало приблизно 1,9 мільйона гривень.

Судом було проаналізовано список легкових автомобілів, що підлягають сплаті транспортного податку у 2024 році, опублікований на офіційному сайті Міністерства економіки України. У цьому списку виявлено наявність автомобілів марки TESLA, зокрема моделей S Plaid, Cybertruck, Roadster та X LR. Проте модель Х не включена до цього переліку. Важливо зазначити, що минулого року ця модель TESLA підлягала оподаткуванню відповідно до списку легкових автомобілів для транспортного податку на 2023 рік, який також був опублікований на офіційному вебсайті Міністерства економіки України.

Суд виніс рішення, згідно з яким позивач звільняється від сплати 25 тисяч гривень податку. Виявилось, що Державна податкова служба неправомірно нарахувала податок на автомобіль, який на час нарахування вже був виключений зі списку Мінекономіки.

Related posts