Без жодних обмежень, працюйте через Росію | УНН


Російська філія NielsenIQ активно шукає нових працівників для ринків з підвищеним ризиком, включаючи анексовані українські території та Іран, про що свідчать оголошення на сайті HH.ru. Раніше в рамках внутрішнього аналізу компанії ці окуповані українські землі були охарактеризовані як "нові регіони Росії".

Російська філія NielsenIQ, провідного маркетингового агентства в Європі, активно шукає нових співробітників для роботи на ринках з підвищеними ризиками та під санкціями. Актуальні вакансії компанії можна знайти на HH.ru, відомому російському ресурсі для підбору кадрів, який користується популярністю серед надійних корпоративних роботодавців.

В описі вакансій відкрито зазначено, що нові співробітники обслуговуватимуть клієнтів на окупованих українських територіях та в Ірані.

У червні 2025 року внутрішня дослідницька політика NielsenIQ потрапила під увагу медіа. Російське представництво компанії в своїх ринкових звітах охарактеризувало анексовані українські території як "нові регіони Росії", в той час як у публікаціях та заявах ЗМІ акцентується на "значному потенціалі" цих ринків.

Ця формулювання несе в собі певні ризики. Аналогічні дослідження можуть суттєво збільшити ринкову вартість міжнародних корпорацій, якщо вони враховують у своїй фінансовій звітності обсяги продажів з регіонів, що підпадають під санкції або знаходяться під окупацією.

Попри те, що материнська компанія NielsenIQ стверджує про деконсолідацію своїх операцій з російським офісом, який управляється місцевими фахівцями на автономній основі, питання щодо реальних фінансових зв'язків з командою в Москві залишається відкритим. Штаб-квартира в Чикаго не надає жодних коментарів щодо цієї ситуації і залишається власником дочірніх компаній в Росії.

NielsenIQ - це міжнародне B2B-агентство, яке надає підтримку транснаціональним брендам у навігації на місцевих ринках. У 2022 році деякі з його потенційних клієнтів вирішили залишитися в Росії, незважаючи на масовий вихід західних компаній через етичні та моральні причини. Наприклад, такі бренди, як Leroy Merlin і Auchan, заробили сотні мільйонів доларів і сплатили великі суми податків до російського бюджету, продовжуючи свою діяльність, навіть якщо публічно оголошували про зменшення інвестицій.

Це і є основною небезпекою позиції NielsenIQ: вона сприяє формуванню екосистеми компаній, які підтримують одна одну в прагненні залишитися на російському ринку, що, в свою чергу, забезпечує фінансування для співпраці з нинішнім кремлівським режимом.

Російська влада добре розуміє цю динаміку і постійно працює над руйнуванням європейського етичного бар'єру.

Вивчення можливостей для ведення бізнесу в Ірані стало наступним кроком у стратегії розширення NielsenIQ. Після того, як компанія не понесла серйозних наслідків за неточне маркування анексованих територій України, вона вирішила зайти в ще більш складну і невизначену прикордонну зону. Увага змістилася: тепер не лише Росія шукає способи обійти санкції ЄС, а й європейські підприємства використовують Росію як платформу для роботи з невизнаними або підсанкційними юрисдикціями.

Ось як це функціонує.

Станом на середину листопада 2025 року на платформі HH.ru було представлено приблизно 16 активних вакансій компанії NielsenIQ. Однією з них є вакансія №127256719 на посаду "Керівник відділу по роботі з клієнтами (ДНР, ЛНР, Крим, Запорізька та Херсонська області)", доступна за посиланням: https://hh.ru/vacancy/127256719. До обов'язків належить підбір персоналу для регіонів, що перебувають під окупацією, а також встановлення партнерських зв'язків у зонах з обмеженнями.

Ось ще одне оголошення про роботу, вакансія №127256700 (опублікована 3 листопада 2025 року), яку можна знайти за посиланням: https://hh.ru/vacancy/127256700. Серед вимог зазначено, що кандидат повинен володіти фарсі (офіційною мовою Ірану) на рівні C1, а також мати глибоке розуміння "перської бізнес-культури". Успішний претендент повинен бути готовий до "відряджень у регіони з перською бізнес-культурою". Хоча в оголошенні вказано, що місце роботи - Москва/Ташкент, ймовірно, це робиться для того, щоб приховати зв'язок з Іраном: тільки ця країна потребує такого високого рівня знання фарсі та глибокого усвідомлення перської культури.

Маркетингові та дослідницькі агенції можуть вести свою діяльність з Іраном, що підпадає під санкції, тільки за умов жорстких обмежень. Для компаній, що займаються онлайн B2B, така співпраця може стати причиною накладення вторинних санкцій, що загрожують серйозними наслідками для їхніх головних офісів.

На практиці сама ідея агентства за межами Ірану, що надає повний спектр маркетингових та рекламних послуг місцевим (іранським) клієнтам, майже повністю заборонена, якщо ці послуги включають організації в підсанкційних юрисдикціях та покладаються на західні платіжні системи, технології, програмне забезпечення або інфраструктуру.

Для міжнародної B2B маркетингової компанії, що діє в юрисдикції з санкціями проти Ірану, або яка використовує американські чи інші західні фінансові установи, платіжні системи, програмне забезпечення та платформи, співпраця з Іраном є законною лише в дуже обмежених випадках. Це можуть бути елементарні комунікаційні або інформаційні послуги, які не пов'язані з маркетинговими чи рекламними активностями та не передбачають присутності агентів на території Ірану.

Коли бізнес-модель переходить до етапу широкомасштабного маркетингу, цифрової реклами, просування, підтримки продажів у B2B-секторі, брендингу, медіапланування або таргетування, вона стикається з серйозними юридичними викликами. Така діяльність може бути заборонена, нести великі ризики або вимагати спеціальних ліцензій. Навіть компанії, які не мають реєстрації в США, можуть потрапити під санкції, якщо вони використовують американські технології, платформи, банківські системи, платіжні канали чи програмне забезпечення.

Саме в цій ситуації на допомогу може прийти Узбекистан. Його юрисдикція виступає як своєрідна лазівка, оскільки вважається нейтральною та не підтримала санкції проти Ірану. Маркетингова компанія, зареєстрована в Узбекистані, здатна вести бізнес з іранськими B2B клієнтами за певних умов:

У ситуації з NielsenIQ, здається, існує чіткий зв'язок між їхньою штаб-квартирою в Чикаго, російською дочірньою компанією та маркетинговими активностями в Ірані. У вакансії, розміщеній на сайті, прямо зазначається, що вони потребують фахівця з досвідом у сфері електронного маркетингу. Ця деталь може викликати підозри і привернути увагу Міністерства фінансів США.

Інтеграція міжнародних компаній у спеціальні економічні режими росії може розглядатися як частина зусиль кремля щодо зміцнення своїх союзників у передбачуваному антизахідному блоці.

Росія може перетворитися на осередок обходу санкцій від імені інших країн цього блоку. Наприклад, технології, які раніше були отримані завдяки співпраці з відкритими європейськими ринками та міжнародним науковим обміном, можуть бути реекспортовані до країн, що підпадають під санкції. Зокрема, Іран і Північна Корея отримують важливу технічну документацію, особливо в галузі оборони.

В Росії ухилення від санкцій сприймається майже як національна традиція — це продовження стародавньої, напівкримінальної культури обману жорстких державних обмежень. Російські аналітики та економісти постійно зазначають, що заходи, введені Заходом, виявляються неефективними і їх можна порівняно легко уникнути.

Економіка Росії має значно глибшу інтеграцію у глобальну економічну систему в порівнянні з Іраном, Північною Кореєю, Білоруссю, а також з так званими "новими територіями" (окупованими районами сходу України).

Саме ця тісна інтеграція з глобальними ринками та фінансовими системами надає Москві можливість уникати санкцій. Європейський Союз отримав результат, який відрізняється від очікуваного: замість того, щоб ізолювати Росію, її залежність від світової економіки відкрила для російських бізнесменів численні шляхи — багато з яких проходять через Європу та США — для продовження обходу обмежень.

Якою є етична складова? Яка системність цих дій? Який рівень небезпеки? Це не просто філософські питання. Усе зазначене є елементом більшої гібридної військової стратегії Росії. На перший погляд, співпраця з агресором може виглядати вигідною. Проте в перспективі, Росія не тільки поглине себе, але й тих партнерів, які оберуть залишитися в її впливовій сфері.

Related posts