74 кораблі: оприлюднили повний перелік тіньового флоту Росії.
Протягом останніх двох тижнів російський тіньовий флот забезпечив додаткові 2,6 мільярда євро для фінансування військових дій проти України.
Росія активно нарощує потужності свого тіньового флоту, щоб забезпечити транспортування нафти попри міжнародні санкції. Про це йдеться у розслідуванні "Тіньовий флот РФ нарощує потужність, попри санкції Заходу: список суден".
Як зауважив Анатолій Амелін, співзасновник та директор економічних програм Ukrainian Institute for the Future, лише за минулі два тижні російський тіньовий флот приніс додаткові 2,6 млрд євро на фінансування війни проти України.
Не менше ніж 21 з 72 танкерів, які опинилися під санкціями США, ЄС та Великобританії, з квітня 2024 року знову почали транспортувати російську нафту (Bloomberg). Більша частина цих вантажів із сирою нафтою була направлена до Китаю, а приблизно третина — до Індії. Перші танкери завантажувалися в Новоросійську, тоді як останні вантажі формувалися практично у всіх російських портах для експорту, — зазначає Амелін.
Документи, що опинилися в розпорядженні видання, містять повний перелік суден, які входять до тіньового флоту Росії.
Вони відображають застосування заплутаних методів приховування власності.
Багато танкерів здійснюють свої рейси під "зручними прапорами" таких країн, як Панама, Палау чи Габон, що дає змогу уникати міжнародних норм і регуляцій. Деякі судна систематично змінюють свої назви та реєстраційні дані, аби приховати свої зв’язки з Росією та зменшити увагу з боку контролюючих органів і страхових компаній.
Наприклад, одним з таких суден є танкер JUMBO (IMO 9290335) — класу Suezmax, що має можливість транспортувати значні обсяги нафти. Це судно зареєстроване під прапором Габону. Згідно з даними сервісу VesselFinders, 14 жовтня 2024 року о 01:54 UTC JUMBO досягло якорної стоянки в порту Саїд (Єгипет), готуючись до проходження через Суецький канал. Проте подальший маршрут у системі AIS не відображений, що може свідчити про намір приховати кінцевий пункт призначення.
Якщо JUMBO успішно пройде через Суецький канал, він зможе доставити нафту до портів, розташованих у Червоному морі, Перській затоці або Індійському океані. В іншому випадку, якщо танкер залишиться в Середземному морі, він може відвідати стратегічно важливі для Росії порти, такі як Тартус у Сирії, де знаходиться військово-морська база РФ.
JUMBO вже відвідував порти Усть-Луга в Росії та Сіді Керір в Єгипті, що свідчить про його участь у транспортуванні російської нафти. Ці маршрути підтверджують, що танкер є складовою частиною тіньового флоту, який Росія активно експлуатує для обходу санкцій і підтримки експорту нафти.
В Росії існує безліч "тіньових" танкерів, і їхня кількість, ймовірно, буде лише зростати. Це вказує на те, що чинних санкцій не вистачає для того, щоб повністю заблокувати експорт російської нафти.
Згідно з інформацією, отриманою від KSE, більшість цих суден належить і управляється низкою фіктивних компаній, розташованих в Індії, Маврикії, Об'єднаних Арабських Еміратах та інших країнах. Відомо, що контроль над цими компаніями здійснюють Тахір Гараєв, засновник 2Rivers (раніше Coral Energy), та Етибар Ейюб.